    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Plan inwestycyjny "Posag dla dzieci". Zrob to sam
    Date: Sun, 26 Sep 2010 21:43:42 +0200

    Jan Strybyszewski <k...@...pl> writes:

    > Po pierwsze musimy wyznaczyć ramy inwestycji mniej więcej zgrubnie. Do
    > tego celu posłuży nam kalkulator przychodów z inwestycji . Kalkulator
    > pozwoli oszacować ile mniej więcej możemy się spodziewać przy danej
    > długości inwestycji i kwocie. Proponuje przyjąć stopę zwrotu od 8-10%
    > maksymalnie. Jeśli będziecie chcieli korygować wynik o wartość np
    > inflacji to stopa na początek 6-8%. Tabelka oczekiwanej stopy zwrotu
    > do ryzyka, na końcu artykułu.

    A skad akurat taki zwrot? I o jakim ryzyku mowimy?

    > Mój plan zakłada prezent na 18 urodziny dziecka, mogę odkładać około
    > 500zł.

    Ergo, to wcale nie jest dobry prezent dla dziecka w tym wieku.

    > Po wykorzystaniu kalkulatora wychodzi iż ze stopą 7,7% i 500zł,
    > mogę oczekiwać około 150tys zł netto.

    Policzmy na szybko: 500 zl miesiecznie, 6 kzl rocznie, * 18 = 108 kzl
    samych "skladek". Te 150 kzl nie robi specjalnego wrazenia, nie?

    > Teraz najtrudniejsza rzecz całego planu, korygowanie utraty wartości
    > pieniądza w czasie, w moim przypadku indeksowanie o inflacje. Ale nie
    > ma to znaczenia o co indeksujecie, może to być, cena metra
    > kwadratowego mieszkania w Warszawie, gdy zbieracie na mieszkanie dla
    > dziecka. Może to być średnia cena samochodu klasy C i dowolny inny
    > wskaźnik. Ważne jest jak to zaimplementować w planie.

    Dobrym wskaznikiem jest np. srednie wynagrodzenie. Albo
    np. wynagrodzenie na naszym stanowisku. Mozna wtedy porownac np. ile
    pensji poswiecilismy na uzbieranie wkladu, a ile (nowych) pensji
    potrzebowalibysmy w tym celu za te np. 18 lat.

    Ceny produktow sa malo stabilne i opieranie sie na nich da wadliwy
    wynik, nawet jesli to bedzie taki syntetyczny wskaznik jak np. inflacja.

    No i dobrze byloby wiedziec co konkretnie ma zapewnic dana stope zwrotu.
    --
    Krzysztof Halasa