  • Data: 2004-08-10 20:08:47
    Temat: Re: Polecenie zapłaty z kwotą ujemną
    Od: "Cezgoc" <c...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Pytam ponieważ Era pobiera(ła) mi co miesiąc kwotę rachunku za telefon i
    > ostatnio przysłali mi korektę faktury na kwotę -12,20, bo był to ostatni
    > miesiąc mojego telefonu w abonamencie. Oczywiście nie muszę wspominać, że
    > kwoty tej nie ma na moim koncie.

    Nie istnieje PZ na ujemną kwotę. Wierzyciel może natomiast wysłać kolejne
    obciążenie (za kolejną fakturę) na kwotę pomniejszoną o kwotę korekty,
    ponieważ zgodnie z zapisami porozumienia międzybankowe z 1 czerwca 1998 r. w
    sprawie stosowania polecenia zapłaty, dłużnik udziela wierzycielowi
    "upoważnienia do obciążania rachunku dłużnika w drodze polecenia zapłaty w
    umownych terminach zapłaty z tytułu określonych zobowiązań". Skoro
    zobowiązania są mniejsze - obciążenia są również mniejsze. Mimo braku barier
    prawnych istnieją jednak ograniczenia techniczne w systemach informatycznych
    (bilingowych) wierzycieli (operatorów telekomunikacyjnych). W praktyce
    rzadko który wierzyciel oferuje automatyzm w rozliczeniu faktury korekty
    odciążającej. Spotykane są inicjowane przez wierzycieli zwroty tak powstałej
    nadpłaty przelewem na rachunek bankowy dłużnika - ten sam, na który wysyłane
    są obciążenia PZ (takie rozwiąznie stosuje np.: Netia).

    Pozdrawiam
    Cezgoc