    From: "Endriu" <n...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Polska A.D. 2009.
    Date: Fri, 25 Dec 2009 21:30:45 +0100

    Rocznica Balcerowicza

    "[...] Jednym z ważnych elementów "planu Balcerowicza" była ustawa o
    uporządkowaniu stosunków kredytowych. Wprowadzała ona tzw. "zmienną stopę
    oprocentowania" kredytów. Jeśli na przykład umowa z bankiem opiewała na 4
    procent rocznie, to zmienna stopa oprocentowania sięgała 40 procent
    miesięcznie. Stawiało to kredytobiorców w bardzo trudnej sytuacji, często na
    granicy bankructwa. Ale na tym nie koniec, bo jednocześnie, dla symetrii,
    Leszek Balcerowicz wprowadził wysokie oprocentowanie lokat terminowych w
    bankach komercyjnych. Sięgały one nawet 100 procent. Trzecim elementem tej
    operacji było zamrożenie kursu walutowego; za dolara płacono 9 500 złotych.

    W ten sposób uruchomiony został osobliwy przepływ pieniędzy. Kredytobiorcy -
    a warto pamiętać, że w tamtym okresie kredyty brali bogatsi chłopi i drobni
    przedsiębiorcy, a więc zalążek przyszłej polskiej klasy średniej - więc ci
    kredytobiorcy byli bezlitośnie drenowani przez banki przy pomocy opisanej
    już zmiennej stopy oprocentowania. A co się dalej działo z wydrenowanymi w
    ten sposób pieniędzmi? Otóż finansiści, głównie ze wschodniego wybrzeża
    Stanów Zjednoczonych, przyjeżdżali do Polski z dolarami, wymieniali je po 9
    500 złotych za sztukę, pieniądze umieszczali na lokatach, a po upływie
    roku - odbierali je w ilości dwukrotnie powiększonej, wymieniali je na
    dolary po tym samym kursie 9,5 tysiąca i zadowoleni wracali do domu. Potem
    nawet słychać było, że chcieli przyznać Leszkowi Balcerowiczowi Nagrodę
    Nobla. Specjalnie mnie to nie dziwi, bo i ja byłbym mu wdzięczny, gdyby
    zorganizował mi takie alimenty.

    Ale ten element "planu Balcerowicza" pociągnął za sobą nie tylko
    przedstawione przed chwila skutki ekonomiczne. Miał on również następstwa
    polityczne w postaci przetrącenia kręgosłupa zalążkowi polskiej klasy
    średniej, która po tym uderzeniu nie może dojść do siebie aż po dzień
    dzisiejszy. No dobrze - ale dlaczego właściwie Leszek Balcerowicz to zrobił?
    Wiedzieć tego na pewno nie mogę, bo pan profesor Balcerowicz mi się nie
    zwierza. Mogę natomiast zwrócić uwagę, że przetrącenie kręgosłupa tej
    zalążkowej polskiej klasie średniej eliminowało potencjalną konkurencję dla
    komunistycznej nomenklatury, która po sławnej transformacji ustrojowej
    poszła, jak to się mówi, "w biznesy",
    [...]

    Potencjalni kupcy akcji TVN-u lub CyfrPolsatu, KGHM-u, PKNOrlenu . Tak to
    się wszytsko zaczęło .....

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/