  • Data: 2022-05-20 23:01:35
    Temat: Re: Polski import z Rosji bije rekordy
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    W dniu 20.05.2022 o 10:42, J.F pisze:

    > A jest juz osobna kategoria gieldowa na rosyjska rope?

    Dlaczego już? Od dawna jest, jak na każdą inną. W Europie mamy
    najpopularniejszą ropę Brent z Morza Północnego. W USA mają WTI. Różnica
    w cenie niewielka. A rodzajów jest przecież więcej. Rosyjska Urals ma
    dużo więcej siarki niż średnia więc nie każda rafineria da radę przetworzyć.

    > Tylko na ile sie orentuje, to Rosja duzo ropy sprzedawala na dluzsze
    > kontrakty, dajac jakis tam upust od srednich cen gieldowych.
    > I wydaje mi sie, ze ten upust byl dosc spory, choc pozostaje tajny.

    Żeby sprzedać długoterminowo pewnie dawali. Ale ile i z jakim upustem to
    się nie dowiemy. Wiadomo jedynie, że na rynku spot (czyli na teraz) dają
    ponad 30% rabatu względem innych dostawców.

    > Fakt, ze Europa byla znaczącym odbiorcą, przez rurociagi,
    > jak my nie odbieramy, to sie zaczyna klopot, bo niekoniecznie
    > maja inne rurociagi, porty, tankowce ... no i chetnych klientow.

    Chiny importują niewiele swojej ropy z Rosji. Podobno już wymusili
    podpisanie nowego kontraktu w Juanach (dotychczasowy w Euro):
    https://businessinsider.com.pl/gospodarka/chiny-kupu
    ja-rosyjskie-surowce-w-juanach-to-pierwszy-taki-przy
    padek-od-nalozenia/p33g30y
    Chyba proces wasalizacji Rosji przez Chiny znacznie przyspieszył.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu