    From: totus <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Pomożecie ?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 13:47:06 +0100

    sorden wrote:

    > To chyba jedyna zaleta, wobec wielu wad. Takich jak niedostosowane stopy
    > procentowe, problem z dewaluacja wtedy kiedy by sie przydala (tak jak
    > grecji) itd. Porownaj sobie obecna stope w Eurolandzie i unas i zastanow
    > sie czy faktycznie euro jest dla nas odpowiednie.

    Co rozumiesz przez "dla nas"? W/g mnie nie ma nic takiego jak "dla nas".
    Każdy ma własne interesy. Są oczywiście duże grupy ludzi, których interesy
    są zbieżne lub takie same. Według mnie "dla nas" to bolszewickie myślenie.
    Dla mnie jak najbardziej. Nie wiem jak dla Ciebie. Stopy procentowe to cena
    pieniądza i jak każda cena powinna być ustalana przez rynek w drodze
    swobodnych umów czy to na kredyt czy na lokatę. Gdyby każde z państw europy
    miały osobne waluty nie wyklucza to możliwości prowadzenia urzędniczych
    uzgodnień i prowadzenia jednolitych działań na stopie procentowej. Stopy,
    jak mówisz, są niedostosowane bo są wyznaczane arbitralnie. Wszystkie ceny
    wyznaczane arbitralnie przez urzędników są niedostosowane. Greenspan poprzez
    ustalenie ceny niedostosowanej doprowadził do tego bałaganu, który
    przeżywamy. Do robienia głupot nie musiał mieć euro wystarczył mu dolar. Nie
    ma takiej głowy ani komputera czy najbardziej uczonego gremium o najlepszych
    intencjach, które by było w stanie sprawić by cena była dostosowana.
    Cokolwiek przez to rozumiesz. Cena aktualnie obowiązująca na rynku to cena
    ustalona w wyniku swobodnej negocjacji. Grecji by się przydała teraz
    dewaluacja? Komu potrzebna jest ewaluacja i inflacja? Tobie się to podoba,
    że dziś pracujesz, a jutra Twoja praca jest mniej warta? Mnie się to nie
    podoba. Widzisz jakie mamy rozbieżne interesy? Ja wole jak dziś pracuję i
    jutro za to mogę kupić więcej niż dziś. Ale ja to dziwny jakiś jestem. Choć
    jak się rozejrzeć to nie jestem odosobniony. Ludzie dziś pracują potem
    pieniądze z tej pracy gdzieś niosą by móc wyjąć większą wartość realnie niż
    włożyli. Czyli robią wszystko by na ich zarobkach była deflacja. To całkiem
    duże grupy ludzi na całkiem duże kapitały. Czy może coś pokręciłem?