    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pożyczka w PROVIDENT.
    Date: 3 Mar 2003 07:57:15 +0100

    > Wojtku, gdyby ta ustawa o kredycie konsumenckim nie była takim bublem, to
    > rzeczywiscie byłby to najbardziej miarodajny czynnik oceny kosztu kredytu,
    > niestety tak nie jest.
    > Można bowiem uzyskac bardzo korzystny % APR "wyprowadzając" część kosztów
    > kredytu poza "koszyk" składający się na koszt kredytu. Oczywiście jest to
    > zgodne z ustawą i banki to wykorzystują. Nazywa się to "opłata
    > przygotowawcza" i banki lub też ich spółki pośredniczące ustawiaja ją na
    > dowolnym poziomie. Ma to także dodatkowy + dla banku; w przypadku
> [...]
    W najblizszym czasie będzie zmiana Ustawy. Z jej projektem można zapoznać się
    na stronie sejmowej. (Czy opłata przygotowawcza nie wchodzi do wyliczenia APR.
    Jesteś tego pewien!.)

    Łączna kwota wszystkich koszt nie uwzględnia zmiany pieniądza w czasie i
    dlatego jest niestety złym miernikiem. Przed ustawą banki to wykorzystywały
    obniżając lub wprost zerując oprocentowanie i jednocześnie podwyższając
    prowizję. Łączny koszt się nie zmieniałm zaś APR zdecydowanie rośnie.
    Przykładowo kredyt z zerowym oprocentowaniem na 6 miesięcy i prowizja 5% to APR
    w granicach 20%.
    Tensor1.