    From: "camokiller" <c...@h...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Promocja Inteligo Pizza Hut i władca pierścieni
    Date: Thu, 30 May 2002 11:00:25 +0200

    "B.K." <b...@b...gnet666.pl> wrote in message
    news:ad0in1$an$1@news.tpi.pl...

    > Nie w kazdym telefonie tak jest. W niektorych jest normalnie zł. Jak ja
    > sobie wymysle jakis system (tak jak twoj w "standardzie" GSM, udowodnij
    ze
    > to standard ;-))) ze np. moj telefon bedzie z 7 robil 1000 to bede sie
    mogl
    > wg Ciebie sadzic z nimi o 1.000.000? Zejdz na ziemie... Pozatym moze oni
    Ci
    > wyplaca, ale po roszczeniu regresowym w stosunku do operatora, ze ich
    bramka
    > to zamienila (jezeli zamienila, bo wg mnie to jest "wina" twojego
    telefonu,
    > bramki od jakiegos czasu maja kodowanie ze pl.znaczkami. Nie jestem
    > prawnikiem, ale mysle ze pierwszy lepszy smieszny powolany ekspert
    sadowy
    > osmieszy Twoje roszczenia...

    Ośmieszasz to ty się w tym momencie ;-)))))))

    Wejdź sobie na www.forum.nokia.com załóż konto, zaloguj się i w dziale
    dokuments ściągnij sobie dokument o nazwie:
    Smart Messaging Specification, Revision 3.0.0
    File name: sms3_0_0.pdf

    Ja masz dostęp to sobie możesz również poczytać na ten temat w normach
    dotyczących telefonii GSM 03.38 GSM 03.40 w tym dokumencie powyżej jest
    odniesienie do tych norm.

    Jeżeli nadal uważasz że w SMS'ie 160 znakowym (standardowym-żeby to nie
    była jakaś nokia gdzie jeden SMS' może składać się z kilku wiadomości)
    można umieścić "zł" w treści SMS, i pokażesz mi to, to masz u mnie
    skrzynkę browca :)

    Sprawa wygląda tak (fragment korespondencji wysłany do nich):

    To aplikacja konkursowa w firmie Avantis odpowiedzialna jest za poprawne
    zakodowanie treści SMS'ow, a nie operator GSM który te SMS'y tylko
    przesyła.
    Więc błąd powstał nie w momencie wysyłania tylko w momencie kodowania.
    Kilka testów:
    proszę wejść na stronę internetową ERA GSM i wysłać standardowego SMS o
    długosci 160 znaków składającego się z samych liter "ł"
    http://boa.eragsm.pl/sms/sendsms.asp

    Aplikacja na tej stronie wie że takiej treści zwykłym SMS'em wysłać się
    nie
    da (jest to fizycznie niemożliwe)w związku z tym wszystkie litery "ł"
    automatycznie są konwertowane na "l"
    a nie cyfrę "3", i dopiero wysyłany tak przekodowana treść SMS'a jest
    wysyłana do abonenta. Zatem w treści SMS'a otrzymujemy
    "llllllllllllllll...."

    Inny test tym razem w Plus GSM:
    http://www.text.plusgsm.pl/sms/

    Efekt działania jest ten sam.

    Zatem próbujemy gdzie indziej:
    http://sms.gt.com.ua/ (Strona internetowa jakiegoś Ukraińskiego operatora
    GSM, która pozwala wysyłać SMS'y prawie do wszystkich krajów i wszystkich
    sieci GSM (niestety Dostęp dla użytkowników ideii jest zablokowany, ale w
    Erze i Plusie działa świetnie.)

    Wpisujemy w treści SMS'a "łłłłłłłąćźżó", numer telefonu podajemy w
    formacie
    międzynarodowym +48xxxxxxxxx, zaznaczamy kodowanie UCS2, i po wysyłce
    otrzymujemy SMS'a z polskimi znakami. Taki SMS może liczyć maksymalnie 70
    znaków.
    Ten sam test na tej samej stronie z zaznaczoną opcją kodowania liter za
    pomocą standardowego alfabetu GSM daje w treści SMS'a coś takiego:
    SMS wysłany: "ł"
    SMS otrzymany w telefonie"&#322" 322 jest to 16 bitowy kod w kodowaniu
    USC2
    (unicode) kod tego znaku szesnastkowo to 142h, i w drugim załączniku można
    empirycznie sprawdzić, że rzeczywiście ten kod odpowiada literze "ł" Pełen
    opis kodowania unicode znajduje się na stronie www.unicode.org w tym
    standardzie, można wysyłać SMS'y we wszystkich językach świata (chiński,
    arabski, rosyjski, Pełen spis języków:
    http://www.unicode.org/charts/

    Wiec w standardzie GSM nie da się fizycznie wysłać treści SMS'a którą
    próbowali Państwo wysłać

    Dodatkowo dodam że najnowsza wersje ICQ kodują SMS właśnie z polskimi
    znakami i maksymalna długość takiego SMS'a to właśnie 70 znaków

    Poza tym dochodzi do tego kodeks cywilny:
    Art. 384. § 1. Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w
    szczególności ogólne warunki umów, wzory umów, regulaminy wiążą drugą
    stronę, jeżeli zostały jej doręczone przy zawarciu umowy.

    § 2. W razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju
    zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z
    łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych
    z udziałem konsumentów, z wyjątkiem umów powszechnie zawieranych w
    drobnych, bieżących sprawach życia codziennego.

    § 3. Za konsumenta uważa się osobę, która zawiera umowę z przedsiębiorcą w
    celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą.

    Art. 384 [1]. Wzorzec wydany w czasie trwania stosunku umownego o
    charakterze ciągłym wiąże drugą stronę, jeżeli zostały zachowane wymagania
    określone w art. 384, a strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym
    terminie wypowiedzenia.
    Art. 385. § 1. W razie sprzeczności treści umowy z wzorcem umowy strony są
    związane umową.

    § 2. Wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób
    zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść
    konsumenta.

    Na temat tej specjalnej edycji konkursu SMS'owego, nie ma żadnej
    informacji w regulaminie (umowie), nie ma również żadnej informacji w
    ulotkach promocyjnych. Jedynym wzorcem umowy z którym konsument miał
    okazję się zapoznać to właśnie treść SMS z tym 7000z3. Więc sprawa wcale
    moim zdaniem nie jest taka oczywista.

    Kamil
    c...@w...pl