    From: "adas;" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Przeksztalcenie konta w malzenskie - da sie?
    Date: Thu, 9 Oct 2008 20:51:01 +0000 (UTC)

    MarkX <m...@o...pl> napisał(a):

    > Ja i moja (juz) zona posiadamy dwa odrebne rachunki w ING. Ja na swoje dane,
    > ona na swoje panienskie dane. Czy da sie przeksztalcic jeden z rachunkow tak
    > zeby byl wspolny? Interesuje mnie zminimalizowanie oplat jakie co miesiac
    [...]

    Hej!

    Przeczytalem watek i zastanawia mnie jedno haslo: wspolnosc majatkowa.

    Ogolnie rzecz biorac, o ile przed slubem nie zdecydowaliscie sie na
    rozdzielnosc majatkowa (to sie nazywa intercyza chyba), to od momentu slubu
    wasze dochody i zobowiazania sa tzn. "dorobkowe" - czyli wspolne. (patrz:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ma%C5%82%C5%BCe%C5%84sk
    a_wsp%C3%B3lno%C5%9B%C4%87_maj%C4%85tkowa
    - wspolnosc majatkowa ustawowa).

    Pozostaje tez cos takiego, jak majatek osobisty - tj. majatek, ktory kazdy z
    malzonkow posiadal w momencie wejscia w zwiazek malzenski. Np. przy
    nieruchomosci to jest proste - mieszkanie zakupione przez kobiete przed slubem
    jest jej majatkiem osobistym.

    Jak to sie ma do srodkow na kontach bankowych? Czy majatek dorobkowy to
    roznica miedzy stanem z dnia slubu i stane biezacym - nie wiem? Taka
    informacje mozna pewnie gdzies znalezc.

    Ale nie o tym chcialem. Od momentu slubu wasz majatek jest wspolny. Jak to sie
    ma do kont bankowych zalozonych przez malzonkow przed slubem? Czy nie jest
    czasem tak, ze te rachunki automatycznie staja sie elementam majatku
    wspolnego? Jezeli tak jest, to w jaki sposob maz moze robic dyspozycje na
    rachunku bankowym zony, ktory zalozony zostal przed slubem? Czy do tego celu
    trzeba cos w banku wczesniej zglaszac, czy wystarczy przyjsc z dowodem
    zawarcia malzenstwa i bank bedzie mial obowiazek realizowac dyspozycje?

    Pzdrv;
    adas;