eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiRaty równe vs. raty malejące a wcześniejsze spłacenie kredytu › Re: Raty równe vs. raty malejące a wcześniejsze spłacenie kredytu
    From: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Raty równe vs. raty malejące a wcześniejsze spłacenie kredytu
    Date: Sun, 14 Mar 2010 11:00:08 +0100

    On Sun, 14 Mar 2010 00:48:23 +0100, "Latet" <l...@l...pl> wrote:

> [...]
    >generalnie jest, gdy się chce wcześniej spłacić kredyt?
    >Np. z symulacji harmonogramu kredytu 400 tys. na 30 lat wynika, że przez 30 lat
    >jest do spłacenia, rzecz jasna, 400 tys. kapitału plus 350 tys. odestek. Załóżmy
    >że po 15 latach dostaję spadek i chcę skończyć ten kredyt - spłacam więc
    >pozostające do spłacenia 2/3 kapitału - ale wtedy z widocznymi w planie na
    >dalsze 20 lat ratami odsetkowymi?
    >
    >Banki nie specjalnie lubią wcześniejsze spłaty - pobierają wtedy różne karne
    >opłaty itp. więc chyba jednak nie jest tak, że trzeba całe te (zaplanowane) raty

    po pierwsze bank wogole musi umozliwiac w umowie taka mozliwosc, jak
    nadplata kredytu czy wczesniejsza splata.
    jesli masz wg umowy taka mozliwosc, to najczesciej od razu jest
    wypisana "kara" czyli np. 1 czy 2 % splaconej kwoty jako rekompensata
    za to, ze bank na tobie mniej zarobil :)

    jesli nagle dostaniesz spadek i splacisz calosc kredytu, to sprawa sie
    rozwiazuje.
    jesli splacisz np. czesc kredytu to wtedy masz 2 wyjscia:
    1. bank przelicza ci rate na mneijsza, ale splacasz dalej przez
    pozostaly okres czasu
    2. wystepujesz o aneks do umowy, w ktorym skracasz okres kredytowania,
    za to rate bedziesz placil taka jak do tej pory.

    W przypadku pierwszym, jesli zostalo ci np. jesczez 20 lat splacania
    kredytu, to jak placiles np. 1500 raty eisiecznie, to teraz bedziesz
    dalej placil np. 500zl

    w pzypadku drugim aneksem zmieniasz umowe i np. zamiast przez
    pozoztsalem 20 lat splacac kredyt, bedziesz go splacal przez 5 lat a
    rate bedziesz mial taka sama jak masz

    powyzsze to oczywiscie przykladowe terminy i kwoty :)

    na pewno latwiej jest zrealziowac pkt.1 (bo to tylko przeliczenie
    wysokosci rat) niz pkt.2 (bo to zmiana umowy i nie zawsze bank moze
    chciec).

    uwaga: banki moga stosowac "myk" polegajacy np na tym, co robi
    polbank: oplata za nadplate wynosi 1,5%, ale nie mniej niz 500zł,
    wiec lepiej od razu naplacac ponad 30kpln - bo jak nadplacisz o 1kpln,
    to 500pln pojdzie na prowizje :)
    ale to wszystko powinienes miec w umowie z bankiem, ktora powinienes
    uwaznie przeczytac...

    >W takim razie - który wariant jest korzystniejszy w przypadku wcześniejszej
    >spłaty:
    >A) raty stałe (czyli komponent kapitałowy spłat rośnie, a odsetkowy spada),
    >B) czy raty malejące (czyli komponent kapitałowy spłat jest stały, a odsetkowy
    >też maleje ale jakby szybciej)?

    tutaj raczej patrz sie tym, ze przy ratach malejacych na poczatku
    placisz spore raty, a jednoczesnie musisz urzadzic dom/mieszkanie itp
    - dlatego wiekszosc ludzi bierze raty rowne - na poczatku sa nizsze i
    latwiejsze do udzwigniecia w czasie urzadzania mieszkania itp...

    >Ja chcę skorzystać z "Rodzina na swoim", a to chyba ma dużo większy sens, przy
    >ratach stałych, prawda? Bo tylko taką opcję widzę w symulacjach hermonogramów
    >tego kredytu tu:

    jesli nie boisz sie ryzyka, to sprawdz kredyty walutowe - moga wyjsc
    taniej niz rodzina na swoim - ale musisz pamietac o ryzyku i zalezy
    jak mocne masz nerwy i elastyczne finanse :)

    pozdarwiam,
    Cyb