  • Data: 2011-03-13 10:22:19
    Temat: Re: Rentowność OFE
    Od: root <r...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 13 Mar 2011 10:12:05 +0100, Mroziu napisał(a):

> [...]
    > zakupu jednostek OFE (dane uwzględniają daty przelewów z ZUS oraz to jak
    > zmieniała się moja podstawa składki - pamiętajcie, że to jak się
    > zarabiało w poszczególnych okresach ma gigantyczne znaczenie dla
    > późniejszej stopy zwrotu). Pierwsze zakupy faktycznie mają CAGR na
    > poziomie 8-9%, ale kupowane później (2004) już tylko około 6% potem to
    > spada dalej do 2-3%, a jednostki kupowane od 2006 do 2008 mają już
    > ujemną rentowność (w okresie do 29.01.2010) - nie odrobiły nawet
    > prowizji która została pobrana od składki!!!

    Nie wiem do końca jak liczysz roczną stopę zwrotu dla składki sprzed np. 10
    lat. Przypuszczam ze to jest cos takiego. Analizuje dwie składki:
    1) składka x z 2000r. daje w roku 2011 3*x (trzykrotność - zysk 200%)
    2) składka y z 2010 daje w roku 2011 tylko 1,1*y (10 % wiecej)

    Prawdopodomnie wg ciebie pierwsza składka x daje rentownosc roczną (3-1)/11
    lat czyli ok 18% rocznie a wg mnie tylko 10,5%. Dlaczego? Bo ja liczę to z
    kapitalizacją roczną, czyli po pierszym roku 1.105*x po drugim
    1.105*1.105*x itd. Ostatni wynik to 1.105^11*x = 3 (w przybliżeniu).
    Z kolei druga składka y wg ciebie i mnie ma roczną stopę zwrotu równą ok
    10% (tu nie ma sporu)
    Obie inwestycje dają akurat w tym przykłądzie tę samą stopę zwrotu 10%
    rocznie.

    1. Najważniejsze, żeby wszystko wyrażać w tej samej skali czasu bo
    bezpośrednie porównywanie porównywanie inwestycji 10cio letnich i 5cio
    letnich prowadzi do takich dziwolągów jak opisałeś.
    2. Ważne jest też wybranie tego samego okresu kapitalizacji, bo gdybym
    założył że składka kapitalizowana jest tylko raz a nie 11 razy to przy tym
    samym oprocentowaniu uzyskałbym różne wyniki (dlatego raz było to 18% a raz
    10%.

    Wg mnie i nie tylko wewnętrzna stopa zwrotu jest najogólniejszą i najlepszą
    miarą dochodowości inwestycji złożonych z wielu rat wpłat i wypłat.

> [...]
    >
    > Dobrze, wiesz, że każdy może sobie opracować taką metodologię liczenie
    > żeby uzyskać pożądany wynik. To do siebie ma właśnie statystyka. Dlatego
    > ja policzyłem tak jak mi się wydaje, że jest to rozsądne i sam
    > wyciągnąłem z tego wnioski stosując podstawowe tylko elementy jak
    > średnia ważona i CAGR.

    > Dokładnie tak jest. Ale licząc w okresie do stycznia 2010, wychodzi
    > niestety że stopa zwrotu jest na poziomie 3,5%. I tak wychodzi wszystkim
    > nie zależnie od przyjętej metodologii.
    >
    > Aczkolwiek już na dzisiaj stopa zwrotu nie jest aż taka nędzna bo wynosi
    No właśnie. "Moja" wewn. stopa zwrotu jest pewnie ujemna dla okresu od
    2007-2009. Czy to oznacza że zawsze tak będzie. Statystycznie im dłuższy
    okres analizujesz tym wieksza jest ufność w wyniki.
    W rzeczywistości za 10 lat może być nadzwyczaj dobrze lub nadzwyczaj źle. W
    zasadzie sam osobiście nie wierzę w to, że dzisiejsza stopa zwrotu mówi
    cokolwiek o przyszłej za 10 lat. Moje wyliczenia miały na celu jedynie
    sprawdzenie, czy liczby podawnae przez przeciwników OFE za ostatnie 10-11
    lat są prawdziwe. Udowodniłem że nie są prawdziwe (a przynajmniej dla
    mojego rachunku). Nikomu nie radziłbym jednak aby na podstawie tych liczb
    sprzedawał dom i inwestował w fundy, bo kompletnie nie będą one miały
    przełożenia na przyszłośc