  • 1. Data: 2003-05-19 21:49:01
    Temat: Re: SKOK - co o tym myślicie ?
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    18 May 03 03:26, Krzysztof Halasa pisal do All:

    KH> Nikt, ale jest BFG.

    Nie ma "fizycznie" BFG.
    BFG nie jest instytucja w rozumieniu istniejącego funduszu posiadającego jakies
    srodki finansowe. To tylko zapis ustawowy obligujący banki do określonych
    ustawowo zachowan (czytaj: "zrzutki") na pokrycie wierzytelności upadłego
    banku (w określonych ramach).
    BFG nie "istnieje" ale jest "tworzony - ad hoc". Można to było dokładnie
    prześledzić w prasie n.p. po upadku Staropolskiego.

    KH> Pytanie nie jest o to, czy SKOKi sa mniej bezpieczne - bo to jest
    KH> niewatpliwe - ale o to, czy sa bezpieczne.

    KH> Zeby to oszacowac, trzeba wiedziec m.in. ile kredytow udzielily, ile
    KH> srodkow posiadaja, i jakie sa ich zobowiazania.

    Podobnie jak _wszystkie instytucje finansowe_, SKOKi są zobowiazane do
    składania rocznych raportow z działalności.
    Co do bezpieczeństwa, to są znacznie bezpieczniejsze od bankow, z racji choćby
    ograniczen ustawowych dot. działalności finansowej. Wystarczy wczytac sie w
    statuty - (n.p.: - nie mogą finansować działalności gospodarczej i samorządowej,
    _nie mogą lokować w bankach powyżej BFG_).
    TUW SKOK istnieje "fizycznie", (można indywidualnie ubezpieczyc n.p.
    mieszkanie), posiada środki finansowe (obowiazkowe składki SKOK).

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 2. Data: 2003-05-21 00:51:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> writes:

> [...]
    > BFG nie "istnieje" ale jest "tworzony - ad hoc". Można to było dokładnie
    > prześledzić w prasie n.p. po upadku Staropolskiego.

    Oczywiscie. To oznacza, ze BFG jest do czasu, az upadna najwieksze banki,
    bo po prostu nie bedzie skad wziac pieniedzy na pokrycie BFG.
    Ale wtedy, to ja sie bede martwil o inne rzeczy raczej.

    > Podobnie jak _wszystkie instytucje finansowe_, SKOKi są zobowiazane do
    > składania rocznych raportow z działalności.

    Dlatego tez zapytalem. Gdyby te dane byly objete tajemnica, to jaki
    sens mialoby moje pytanie?

> [...]
    > statuty - (n.p.: - nie mogą finansować działalności gospodarczej
    > i samorządowej,
    > _nie mogą lokować w bankach powyżej BFG_).

    Kazda instytucja moze stracic za duzo by to wytrzymac i SKOKi wyjatkiem
    na pewno nie sa. Metody na strate sa rozmaite i SKOKi tez je maja.

    Nie zamierzam porownywac prawdopodobienstwa upadku SKOKu i banku, ale
    jedno i drugie jest realne. W obu przypadkach gwarancje sa podobne,
    tyle ze dzialanie/istnienie BFG jest niezbedne do dzialania gwarancji
    SKOKow (jak i w ogole funkcjonowania zlotowki jako srodka platniczego),
    a odwrotnie juz tak nie jest.

    > TUW SKOK istnieje "fizycznie", (można indywidualnie ubezpieczyc n.p.
    > mieszkanie), posiada środki finansowe (obowiazkowe składki SKOK).

    To tylko ogranicza zakres odpowiedzialnosci. Chyba, ze owe srodki
    finansowe realnie sa w stanie pokryc zobowiazania gwarancyjne w razie
    ew. upadku np. przynajmniej duzego SKOKu.

    Przypuszczalnie inaczej wyglada sytuacja z punktu widzenia osoby
    lokujacej w banku/SKOKu srodki znacznie przewyzszajace sume
    gwarantowana - gdyz wtedy mniejsze znaczenie ma realnosc gwarancji,
    a wieksze prawdopodobienstwo upadlosci banku/SKOKu. Wtedy tez pojawi
    sie roznica pomiedzy roznymi bankami, oraz pomiedzy roznymi SKOKami.

    Nie zycze SKOKom zle, ale nie mozna przyjmowac nieupadalnosci SKOKow
    jako aksjomatu. Podobnie jak nie mozna przyjmowac stabilnosci systemu
    bankowego jako aksjomatu - patrz Argentyna, z ktora Polska ma wiele
    wspolnych cech (tyle, ze u nas tak latwo mogloby nie dac sie zrobic).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 3. Data: 2003-05-21 21:16:27
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz Mroczkowski"
    <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> napisał w wiadomości
> [...]
    > BFG nie "istnieje" ale jest "tworzony - ad hoc". Można to było dokładnie
    > prześledzić w prasie n.p. po upadku Staropolskiego.

    Czy ty przypadkiem nie mylisz pojęć ?

    Rozumiem, ze to co jest ponizej to tylko jakas fatamorgana a nie "fizyczny"
    BFG.

    http://www.bfg.pl/u235/navi/27904

    Pozdrawiam,
    Karol