  • Data: 2008-08-15 10:15:58
    Temat: Re: Tyle na temat paskow i pinow.
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Mithos" <f...@a...pl> wrote in message news:g83eph$rof$1@news.onet.pl...

    > Skoro pin jest znany jedynie posiadaczowi karty (i bankowi) to w przypadku
    > wykorzystania pinu przez osobe 3cia istnieje spora szansa, ze ujawnienie
    > pinu nastapilo na skutek nie zachowania nalezytej starannosci przez
    > posiadacza karty.
    >
    > Z uwagi na fakt, ze ktos obcy poznal pin to winny temu jest ten, co go
    > ujawnil czyli posiadacz karty. Co tutaj ma udowadniac bank ?

    Ciezar dowodu spoczywa na wydawcy. Wydawca powinien wykazac, ze ujawnienie
    PINu moglo odbyc sie tylko przy udziale lub zaniedbaniu cardholdera.
    Cardholder nie ma wplywu na technologie wykorzystywana przy transakcjach
    karcianych, na ich autoryzacje lub identyfikacje osoby dokonujacej
    transakcje.
    Dowodem na ujawnienie kodu przez cardholdera mogloby byc np. nagranie gdzie
    karta posluguja sie inna osoba a cardholder nie zlozyl reklamacji dotyczacej
    tej transakcji. Cardholder moze sie powolac na wykryte przypadki skimmingu
    gdzie wydawcy nie dokonali obciazenia rachunku klienta (opisywane juz
    kilkukrotnie przez media).
    Ma to zastosowanie oczywiscie tylko wtedy gdy karta jest w posiadaniu
    wlasciciela.

    Nie wiem czemu wzbudza to tyle omocji skoto od bodaj 4 lat transakcje
    kartami Maestro sa uwierzytelniane PINem. Karty nie w zdecydowanej
    wiekszosci przypadkow nie maja chipow, ktore zwiekszaja bezpieczenstwo
    poprzez wymuszanie transakcji przy uzyciu mikroprocesora. Jakos nie nie
    widac lamentow tych milionow uzystkownikow kart na kredzieze PINow i
    kopiowanie kart.

    Kiedys ludzie bali sie jedzic koleja, latac samolotami, czy nawet
    telefonow. Mam wrazenie, ze tu mamy doczynienia z niewielka (na szczescie)
    grupa 'potomkow' tamtych ludzi ;). Kilka lat temu pisaly tu osoby, ktore
    straszyly jaka to niebezpieczna jest bankowosc elektroniczna... ciekawe co
    sie z nimi stalo ;). Taraz chyba nie zaglada tu ani jedna osoba, ktora z
    bankowosci elektronicznej nie korzysta.

    MK