    From: "valet" <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Uregulowany stosunek...
    Date: Thu, 27 Feb 2003 23:57:18 +0100

    > To nie jest kwestia takiego czy innego rozporządzenia, ale KPA (kodeksu
    > postępowania administracyjnego) - i ma to silne potwierdzenie w
    > orzecznictwie. Sam chciałbym żeby było inaczej - ale nie jest. I lenistwo
    > urzędników WKU tego nie zmieni...

    O.K. wiem oczywiście, że istnieje coś takiego jak KPA, zreszta dziwne by
    było gdyby w Państwie o takiej tradycji prawnej nie były uregulowane tak
    podstawowe kwestie.
    Rzecz w tym, że poza sądami, prokuraturą i skarbówką nikt ich nie stosuje, a
    niektóre powołują się na swoje wewnetrzne "ukazy". Gdyby WKU stosowało
    zapisy KPA literalnie, to mielibyśmy najwyższy w świecie odsetek dezerterów
    (bo taki byłby skutek prawny wysłania przez WKU wezwania, a nastepnie
    uznania tego pisma za doręczone wg. zapisów KPA). Wydaje się, że
    "naczialstwo" w armii to rozumie i dlatego w praktyce jest tak jak jest,
    czyli starają się za wszelką cenę doręczyć wezwanie w dosłownym sensie tego
    słowa, czyli "do łapek". Od momentu takiego fizycznego doręczenia są już
    bezwzględni i konsekwentni. Takie postępowanie wydaje mi się w pełni
    zasadne, ponieważ tak naprawdę nie można założyć a'priori, że poborowy
    uchyla się od wiadomego obowiązku tylko dlatego, że nie odebrał wezwania.
    Poza tym, wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest to wezwanie do odbycia
    służby wojskowej z przydziałem do konkretnej jednostki wojskowej, a jedynie
    wezwanie do WKU "celem skierowania do odbycia .......". Dopiero na miejscu w
    WKU poborowy otrzymuje tzw. "bilet" i od tego momentu pojawiają się poważne
    skutki prawne - gdy nie stawi się tam gdzie trzeba - staje się dezerterem i
    jest ścigany do końca swoich dni.
    Tak więc przepisy KPA istnieją, a armia wypracowała sobie własne mechanizmy
    postępowania, ale masz rację mogą je stosować - bo są.
    Niemniej jednak nie życzę nikomu sprawdzać tego w praktyce:).

    Pozdrawiam
    Piotrek