  • Data: 2003-02-27 16:20:20
    Temat: Re: Uregulowany stosunek...(długie)
    Od: "valet" <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > jesli skonczysz 28 rok zycia to z 31 grudnia tego roku idziesz do rezerwy,
    > ale tylko w wypadku gdy wojsko cie nie wzywalo !!! jesli wczesniej wyslalo
    > list z wezwaniem a ty go nie odebrales bo mieszkasz u cioci to zapomnij o
    > 28 roku zycia

    Błądzisz. Nieznajomość prawa szkodzi, choćby i psychice (niepotrzebne
    zmartwienia, że Cię "wezmą").
    Brak podstaw prawnych na poparcie Twojego toku rozumowania.
    Istotą sprawy jest powołanie do odbycia zasadniczej służby wojskowej/
    przeszkolenia wojskowego. Jeżeli go nie otrzymałeś do końca roku
    kalendarzowego w którym kończysz 24 rok życia z winy WKU, a Ty byłeś gotów
    (czyt. nie korzystałeś z odroczenia - bez względu na jego powód - które
    powodowało, że nie mogłeś być w tym okresie powołany) to z mocy ustawy
    zostajesz przeniesiony do rezerwy. Natomiast jeśli korzystałeś z odroczenia,
    to termin do kiedy możesz zostać powołany do odbycia CZYNNEJ służby
    wojskowej zostaje przesunięty do 31 grudnia roku kalendarzowego w którym
    kończysz 28 rok życia. Z dniem 01 stycznia roku następnego zostajesz
    przeniesiony do rezerwy z mocy ustawy. I tyle, a powód z jakiego armia
    ścigała Cię do 28 roku życia nie ma tu najmniejszego znaczenia (chorowałeś,
    przebywałeś poza granicami RP itp.) Jeżeli się uchylałeś od patriotycznego
    obowiązku w bezczelny sposób to armia i owszem może Cię "ścigać" i próbować
    (jeśli oczywiście zechce - i tu jest ta dowolność) postawić w stan
    oskarżenia za w/w czyn. Nie zmienia to jednak faktu, że jesteś rezerwistą i
    do woja nie pójdziesz, no .... chyba, że na ćwiczenia rezerwy podobnie jak
    wszyscy inni którzy odbyli/ nie odbyli służbę wojskową. Możesz natomias
    trafić do "paki" jeśli prokuratura (na wniosek WKU) skieruje sprawę do sądu,
    a ten wyda prawomocny wyrok bez zawieszenia. Naprawdę nie ma co tu
    kombinować, bo prawo jest czytelne w tej kwestii. Oczywiście pewne grupy
    obywateli podlegających powszechnemu obowiazkowi służby wojskowej są
    traktowane w sposób odrębny np. absolwenci szkół wyższych, medycznych (w tym
    kobiety) itp. Minister Obrony Narodowej może także wydać "ukaz" o
    wczesniejszym przeniesieniu do rezerwy bez odbycia zasadniczej służby
    wojskowej/przeszkolenia wojskowego (na co pozwala mu ustawa) i od czasu do
    czasu czyni to :), moze też skrócić "cierpienie" obywatelom będącym w
    trakcie odbywania w/w służby, co czasem też czyni.
    Natomiast odnosząc się do wątku który zapoczątkował tę dyskusję, to
    postępowanie mBanku jest kompletnie pozbawione sensu w stosunku do mężczyzn
    powyżej 28 roku życia. Pozostałe banki jakoś wiedzą o tym (być może prawnicy
    w nich zatrudnieni to w przewadze mężczyźni, którzy coś niecoś o tym wiedzą,
    a mBank zatrudnia same kobiety-prawniczki ?;))), że wszyscy mężczyżni w tym
    wieku są już "uwolnieni" od konieczności odbywania czynnej służby wojskowej.
    Podobnie zreszta wychylili się z tą procedurą zakładania mBiznes konta
    (słynne potwierdzenie notarialne wpisu do ewidencji działalności
    gospodarczej).
    Ciekawie rozwiazał "problem wojska" Bank Pekao S.A. (nie wiem czy ten zapis
    obecnie jeszcze widnieje w umowach). Otóż w umowie pożyczki w Eurokoncie,
    którą zawarłem w 2000 roku. W & 20 w/w umowy zapisano: "Powołanie
    pożyczkobiorcy do odbycia czynnej służby wojskowej nie powoduje zastosowania
    postanowień art. 131 ust. 1 pkt. 2 ustawy o powszechnym obowiązku obrony, w
    takim przypadku Pożyczkobiorca jest zobowiązany do spłaty zadłużenia na
    zasadach określonych w niniejszej umowie". Genialne w swej prostocie - bank
    nie interesuje się stosunkiem do służby wojskowej klienta, a klient w
    przypadku powołania do woja traci prawo do "zawieszenia spłaty kredytu" na
    czas spełniania patrotycznego obowiązku. Czy to ryzykowne dla Banku ? Pewnie
    troszkę tak, ale za to wygodne dla klienta. Chciaż gdyby przeprowadzić
    analizę powołań do armii wśród młodych klientów banków o przyzwoitych
    dochodach, korzystajacych z nowoczesnych produktów bankowych typu linia
    kredytowa, karta kredytowa - zapewne sa to bardzo, bardzo nieliczne
    przypadki.

    Pozdrawiam
    Piotrek