  • Data: 2003-10-24 14:11:32
    Temat: Re: VISA,BZWBK i prowizja 3%
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Pablo" <p...@w...pl> writes:

    > A mi sie wydaje, ze to zwyczajnie nowa prowizja.

    W kazdym razie trudno zgodzic sie z opinia, ze jest to powszechna
    praktyka.

    > Cytuje BZWBK:
    > "UWAGA: w przypadku transakcji zagranicznych dokonywanych kartami systemu
    > VISA
    >
    > w walucie innej niż USD do wartości transakcji doliczana jest automatycznie
    > prowizja
    >
    > za przewalutowanie transakcji w wysokości 3 % "
    >
    > Czyli kupuje cos za 100 euro i automatycznie robi sie z tego 103 euro. I
    > rozumiem, ze bank oraz VISA beda tak mile, ze zastosuje dla mnie bardzo
    > preferencyjne kursy przy przeliczaniu euro=>usd>pln ;))

    Przypuszczalnie VISA standardowo wezmie 1%.

    Niektore banki zamiast podawac kursy sprzedazy i kupna podaja kurs
    sredni i prowizje. Byc moze wiec chodzi o cos takiego: 100 euro
    jest przeliczane przez VISA (1% prowizji + ich kurs sredni) na USD
    i nastepnie bank sprzedaje klientowi USD po kursie srednim z 3% prowizja.
    To daje mniej-wiecej 4% prowizje w dodatku do przeliczenia po srednich
    kursach (bez stowania oddzielnych kursow na ktorymkolwiek etapie).
    Z tym ze 4% to wciaz baaardzo duzo, 2% to jest duzo przy niewielkiech
    (innych niz karcianych) transakcjach, przy wiekszych jest to <= 1%.

    Dziwne jednak jest to zastrzezenie waluty innej niz USD. Przy USD nie ma
    prowizji? Wiec raczej nie chodzi o sredni kurs niestety - byc moze
    przy USD nic nie doliczaja (bo by sie nie zgadzalo z kwitem), a przy
    innych walutach zwiekszaja kwote wyrazona w dolarach?

    A moze sami obsluguja inne waluty?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH