eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiZBP: "(klienci) Powinni w końcu zacząć ponosić za to odpowiedzialność" › Re: ZBP: "(klienci) Powinni w końcu zacząć ponosić za to odpowiedzialność"
    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: ZBP: "(klienci) Powinni w końcu zacząć ponosić za to
    odpowiedzialność"
    Date: Thu, 10 Apr 2008 11:35:48 +0200
    <m...@m...localdomain>
    <ftkkda$dc4$1@nemesis.news.neostrada.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > Zawsze mialem nadzieję, ze bank nie zna haseł w wersji niezaszyfrowanej,
    > tak jak administrator nie zna hasla uzytkownikow i moze je co najwyzej
    > skasowac lub ustawic na inne, jednorazowe.

    Administrator takze moze (zwykle) poznac hasla, wystarczy ze nieco
    zmodyfikuje oprogramowanie, ktore ich uzywa (by np. zapisywalo wpisane
    hasla). Oczywiscie administrator moze takze probowac dopasowac hasla
    zaszyfrowane (skroty crypt(), MD5 etc) do znanych hasel.

    Osobna sprawa sa hasla, dla ktorych skrot lub cos takiego jest
    obliczany przez komputer klienta - wtedy administrator nie majac
    dostepu do oprogramowania klienta nie moze tych hasel
    (niezaszyfrowanych) uzyskac (aczkolwiek na to tez sa czesto sposoby).
    Niestety pojawia sie inny problem, nie trzeba znac hasla by sie
    zalogowac (wystarczy podac skrot, do ktorego administrator ma dostep).

    Mozliwe jest takze polaczenie obu sposobow. Tak czy owak,
    administrator w takich ukladach zawsze moze sie zalogowac jako user.

    Zmienne hasla moga nie miec dokladnie tych wad, co nie znaczy ze nie
    maja zadnych.

    > Tylko dla hasel maskowanych system bankowy musi znac cale oryginalne
    > haslo a dla innych może znać, ale nie musi.
    > Myslę jednak, że niestety możesz mieć rację :-(

    Obawiam sie ze niestety jest nawet taka pewnosc.

    > i dlatego nie chce hasel maskowanych, a jestem zwolennikiem podpisu
    > elektronicznego, czyli wlasnie kryptografii asymetrycznej

    Jasne. Hasla maskowane to jest potworek, ktory - przyznaje - w pewnych
    sytuacjach moze nieco utrudnic atak (nie jest to trudnosc "o klase
    wieksza") ale tak naprawde chyba wiecej z tym klopotow niz korzysci.
    Zwlaszcza w przypadku wiekszego poziomu bezpieczenstwa to jest bez
    sensu, zas przy takim, gdzie w gre wchodza trojany, podsluchy
    telefoniczne itp. (jak przy bankowosci "dla ludu") hasla maskowane
    _byc_moze_ maja jakis sens.
    --
    Krzysztof Halasa