eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiZabezpieczenia bankowych serwisow internetowychRe: Zabezpieczenia bankowych serwisow internetowych
  • Data: 2003-07-07 08:30:38
    Temat: Re: Zabezpieczenia bankowych serwisow internetowych
    Od: Bartol Partol <b...@p...c> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik Michał 'Amra' Macierzyński napisał:
    >
    > Ktos to musi zrobic, wyedukowac kklientow, zrobic akcje reklama,
    > zatrudnic ludzi, zeby to pilnowali. A pytanie po co? Zeby tych kilku
    > klientow przekonac do bezpieczenstwa? Dla banku w tej chwili nie jest
    > to oplacalne. Jak masz kase to idziesz po home banking i juz.
    > Banki musza zarabiac pieniadze, a nie je rozdawac w imie spelniania
    > zachcianek nielicznych klientow

    Widze, ze sporo osob sie wypowiedzialo, jedni pozytywnnie, inni
    negatywnie (tych chyba bylo wiecej???). Pare moich spostrzezen:

    1. latwosc obslugi - jesli ktos potrafi sobie poradzic z obsluga konta
    przez Internet, to poradzi sobie z jednorazowymi haslami przesylanymi na
    telefon komorkowy

    2. dostepnosc - trudno mi sobie wyobrazic miejsce w Polsce, gdzie mozna
    skorzystac z internetu, a GSM tam nie siega (choc pewnie pare by sie
    znalazlo, ale czy trzeba tam koniecznie _masowo_ robic przelewy?), poza
    tym internet jest z reguly jednym z wielu kanalow dostepu

    3. bezpieczenstwo 1 - co z tego, ze ktos podslucha haslo, jesli jest ono
    jednorazowe i wazne przez krotki czas? poza tym jednorazowe haslo to nie
    wszystko, co jest potrzebne by wyssac kase z konta

    4. bezpieczenstwo 2 - jak ktos walnie komorke, to sie ja blokuje, tak
    samo jak karty, tokeny itd.

    5. bezpieczenstwo 3 - hasla sa generowane przez system w odpowiedzi na
    zadanie pochodzace z serwisu, uzytkownik nic nie wysyla, tylko dostaje

    6. koszt - serwis SMSowy w Inteligo kosztuje 4,99 zl miesiecznie
    niezaleznie od liczby wyslanych SMSow; ja ich dostaje male kilkadziesiat
    miesiecznie mimo, ze nie wykonuje bardzo wielu transakcji, sadze ze 2-3
    zl miesiecznie w zupelnosci wystarczy na pokrycie kosztow wysylania
    SMSow z haslami (token w jakims banku kosztuje okolo 30 zl, wiec koszty
    sa porownywalne)

    7. czas oczekiwania na SMSa - to moze byc problem, chociaz w Eboku Plusa
    nigdy nie czekalem na SMSa dluzej niz kilka sekund, sadze ze awarynosc
    SMSow jest porownywalna z awaryjnoscia serwisow internetowych w bankach
    i nie stanowi duzego problemu, chociaz banki powinny sobie wynegocjowac
    jakies priorytety u opow; poza tym zawsze sa alternatywne kanaly dostepu
    (jak ktos bardzo musi)

    8. promocja i reklama - a czy jakis bank promuje swoje zabezpieczenia?
    uzytkownik sam muszi sie dowiedziec jak interesujace go banki
    zabezpieczaja dostep do jego kasy i wybiera najbardziej dla niego odpowiedni

    9. wniosek - nie jest to idealne rozwiazanie, ale IMHO warte
    przemyslenia, szczegolnie dla bankow, ktore nie stosuja tokenow i kart
    kodow, tylko same hasla (i ewentualnie limity)

    Bartol

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1