    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: akcja z KGHM a OFE
    Date: Thu, 24 Nov 2011 13:07:40 +0100

    On 24.11.2011 11:20, MarekZ wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:9...@m...uni-berlin.de...

    > A to co oni tam piszą w tych pudelkach biznesu to ma niewielkie
    > znaczenie. Piszą tak, bo pewnie wyobrażają sobie taką aukcję podobnie
    > jak aukcję na Allegro, a tonie jest dokońca tak samo.
    >
    > http://www.bloomberg.com/news/2011-11-23/germany-fai
    ls-to-receive-bids-for-35-of-10-year-bunds-offered-a
    t-auction.html

    > http://www.bloomberg.com/news/2011-11-24/german-10-y
    ear-bonds-extend-drop-following-bond-sale-yield-rise
    s-to-2-25-.html

    > Total bids at yesterday's auction of 10-year securities amounted to
    > 3.889 billion euros, out of a maximum target for the sale of 6 billion
    > euros, according to Bundesbank data, sparking concern that demand for
    > the debt is drying up as Europe's debt turmoil spreads.
    >
    > Nie było popytu przy wyższych rentownościach. Prawie w ogóle nie było
    > popytu poza Bundesbankiem.

    No jak nie - Bundesbank kupil to, co sie nie sprzedalo, ~39%. Reszta,
    >60% popytu, to jednak nie byl Bundesbank. Nie nazwalbym tego "prawie"
    (choc nie da sie zaprzeczyc, ze byl podmiotem dominujacym).
    Niemcy nie maja - jak do tej pory - problemu z finansowaniem.

    Cena ich dlugu jest teraz _najnizsza_ w historii:

    http://www.tradingeconomics.com/germany/government-b
    ond-yield

    i nie dziwi mnie ich chec z wypuszczaniem obligacji, "sprzedawac, poki
    dla nas tanio".

    W 2008 Niemcy placili w okolicach 4%. A jakos tamten kryzys wydaje sie
    mniejszy z punktu widzenia dzisiejszych wydarzen.

    > A górną granicę rentowności składanych ofert
    > kupna w naturalny sposób wyznacza rynek wtórny.

    Owszem; ale w dalszym ciagu jest to blisko historycznych minimow. Znaczy
    sie, rynek (jeszcze?) nie obawia sie inflacji w strefie euro?

    Ale cala ta sytuacja pokazuje rowniez, ze umorzenie czesci dlugu Grecji
    bylo bledem dla krajow UE.

    Bo rynek widzi, ze skoro umorzyli Grecji, to rownie dobrze moga umorzyc
    Wlochom.

    Niby Europa zaoszczedzila na greckim umorzeniu jakies "fistaszkowe" (w
    skali kontynentu) <100 mld, ale teraz zaplaci drugie i trzecie tyle w
    wyzszych odsetkach, a pewnie i duzo wiecej z powodu wyniklego zamieszania.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org