    From: "G W" <g...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Date: Wed, 25 May 2011 13:21:18 +0000 (UTC)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > tak, jak naturalny jest rozwój gospodarki i to, że produkcja jest
    > coraz tańsza wraz z rozwojem techniki.

    > Dokładnie tak. Procent to miara ryzyka pożyczkodawcy i wiary
    > pożyczkobiorcy w to, że zarobi.
    > Kowalski wynajduje nowy sposób na produkcję śrub i wie, że może je
    > sprzedawać taniej niż konkurencja i zarobić na tym np. 20%. Pożyczy
    > więc od Nowaka np. na 10%, uruchomi fabrykę i po 10 latach będzie miał
    > fabrykę, a po 5 kolejnych - zaoszczędzoną część pieniędzy pożyczy np.
    > Wiśniewskiemu na wydanie książki. Albo wyda na masaże kręgosłupa, a

    no tak, tyle że trudno bedzie przewidzieć wzrost wartosci złota względem
    zysku z produkowanych srub, wiec pojawia sie dodatkowy element ryzyka
    biznesu (wzgledna wartosc monetarna)

    > Spróbuj zrozumieć: gospodarka się będzie rozwijać, nawet jeśli
    > pieniądza nie będzie przybywać w systemie.

    owszem, system monetarny jest do niej dodatkiem.
    Ale to co to ma do bitcoins ?
    Mam rozumieć że bitcoins lepszy niż FIAT bo obie nie mają wpływu na
    gospodarkę i handel ?

    > Stabilność systemu, czyli wiara, że nikt nie może zgodnie ze swoim
    > widzimisię wyprodukować pieniędzy za nic jest IMHO fundamentem, a w
    > rozwoju gospodarki (w tym: w pożyczaniu) nic nie zaszkodzi.

    Owszem, tu sie zgodzę, ale i tak nie o tym rozmawiamy (prynajmniej nie ja)
    Z uporem maniaka wróce do pożyczania na procent w BC przy arbitralnym
    limicie 21M. Spróbuj przewidzieć jak zachowa sie pozyczkobiorca pod korek w
    sytuacji gdy nie bedzie można kupić BC w rozsądnej cenie względem innych
    dóbr, zwłasza że narazie wiezienie za default w BC nie grozi.

    george