  • Data: 2011-05-28 10:26:47
    Temat: Re: bitcoin - nowa internetowa waluta peer2peer
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-05-28, Clegan <c...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Polegająca na zawarciu umowy, czyli jednak nie jednostronna.

    Dobra. Oszczędzam 1000 zł. Przekładam do przegródki z napisem
    oszczędności. Z kim zawarłem umowę?

    > Ma. Wzrost oszczędności powoduje wzrost udzielanych kredytów. Inaczej
    > działalność banków nie miałaby sensu.

    Nie jest to skorelowane, co historia już pokazała. Natomiast jak już
    bank nazbiera depozytów, to i owszem - widocznym efektem będzie spadek
    oprocentowania tychże.

    > Nie ma znaczenia makro czy mikro. Oszczędzanie polega na zawieraniu
    > dobrowolnych umów korzystnych dla obu stron - a nie jest możliwym żeby to
    > prowadziło do negatywnych skutków gospodarczych.

    1. Ma znaczenie czy mikro, czy makro. Zachowania w skali makro to takie
    które mają znaczący wpływ na gospodarkę.

    Ponadto:
    http://www.olimpiada.edu.pl/4,13_oszczednosci_na_ror
    ach_co_dziesiaty_badany_trzyma_oszczednosci_w_skarpe
    cie/127
    Ja tu widzę lokaty: 17%.

    Poza tym: oszdzędzanie to decyzja (jednostronna!) o kumulowaniu
    środków. Tylko i wyłącznie. To o czym Ty piszesz to już inwestowanie
    (mniej lub bardziej ryzykownie/bezpiecznie), czyli lokowanie
    oszczędności.

    W czasach kryzysu (patrz rok 2008/2009) banki też kumulują depozyty
    (żeby się zabezpieczyć i przeczekać), ale _wstrzymują akcje kredytowe_.

    A jak nie ma popytu, bo oszczędzanie to globalny trend, to kto liczba
    firm pobierających kredyt na inwestycje będzie maleć, bo te firmy też
    muszą komuś swoje wyroby/usługi sprzedać - a komu mają, skoro popyt
    się wygasza przez oszczędności?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl