    From: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: czeki gotówkowe do konta osobistego w PL
    Date: Sat, 20 Mar 2010 17:55:22 +0100

    <z...@o...pl> wrote in message
    news:3461.00000b7f.4ba4e9de@newsgate.onet.pl...

    > rozważam poszerzeniem działalności o krótkoterminowe pożyczki.
    >
    > Ogólny koncept: Klient wystawiałby czek na moje imię i nazwisko
    > z terminem realizacji np. za 10 dni i ja w ten sposób odebrałbym
    > sobie moją wierzytelność. Założenia: czek jest "ślepy" (placówka
    > pocztowa lub bankowa nie sprawdza czy pieniądze są na koncie), a
    > za debet na koncie odpowiada tylko posiadacz rachunku a nie osoba
    > która spowodowała ten debet realizując czek.

    Nie wiem jakie prawo mamy w PL, bo to generalnie kraj bezprawia, i jezeli
    ktos wystawilby taki czek, to nie ma zadnych gwarancji, ze dostaniesz
    jakiekolwiek pieniadze z tego czeku. Generalnie w latach 90, kiedy jeszcze
    funkcjonowaly czeki, to oczywiscie mozna nim bylo np. nawet wplacic na
    lokate do innego banku, ale musial ten czek byc potwierdzony, tzn bank
    wystawcy czeku blokowal odpowiednia kwote na koncie. Potem banki wprowadzaly
    wysokie oplaty za potwierdzenia czeku, co skutecznie odstraszalo od tej
    formy platnosci, albo w ogole nie przyjmowaly czekow do inkasa z wystawienia
    prywatnego. Do zabezpieczenia takich pozyczek to chyba sluza weksle, za
    ktorymi idzie caly aparat prawny i jak pozyczasz osobom, ktore sa
    wyplacalne, to masz szanse na odzyskanie gotowki, tylko nie wiem czy w
    przypadku jak ktos nie chce oddac to koszty odzyskania kasy nie beda w PL
    bardzo duze.