-
Data: 2002-02-07 18:49:40
Temat: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]"Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
> > Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć
> Sekundę. Bank ma możliwość ustalenia sposobu zmiany opłat i prowizji. Czy
> nie może więc ustalić, że nie informuje klienta o każdorazowyh zmianach,
> jedynie aktualny cennik jest dostępny dla niego na www i telefonicznie?
No raczej może, chociaż z drugiej strony trudno, żeby klient się
codziennie dowiadywał czy nie ma jakichś zmian. Sądzę, że to zależy
> Ja doskonale rozumiem Twoja argunemty, ale już się zakręciłem - skoro coś
> jest zmianą umowy, to jak można określać inne możliwości zmiany tego, niż
> poprostu jak zwykłą zmianę umowy?
Brr, rzeczywiście nie wygląda to składnie :) Ja rozumiem, to w ten
sposób, że w zależności od tego, która część umowy się zmienia, taki
jest sposób wypowiadania. Mogą być różne, ale niekoniecznie.
> Poddaję się... :(
Ale jak Ci pobiorą jakieś opłaty, to walcz! :))))
> > Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
> > "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
> > należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".
> Ale jest określony w regulaminie.
> I nowym i starym. Bank zmienia TOiP lub oprocentwanie, a klient może się o
> tym dowiedzieć dzwoniąc na 0800 lub na www.
> Takie same procedury są przy zmianie TOiP, jak i oprocentowania. Bank nie
> zaznaczył w tym regulaminie [czyli w "sposobie zmiany TOiP i
> oprocentowania"], że będzie każdego imiennie informował...
Ale wówczas ktoś, kto nie zapoznał się ze zmianami mógłby twierdzić,
że Bank nie dał mu takiej możliwości, bo przecież on nie ma obowiązku
codziennie dzwonić i się pytać. Nic takiego w umowie nie ma.
> Regulamin inteligo wyraźnie rozróznia "zmianę Ogólnych Warunków (...)" i
> oprocentowania, a także TOiP.
> W opisie procedury zmiany regulaminu dodaje o obowiązku imiennego
> poinformowania każdego klienta.
> W opsie procedury miany TOiP i oprocentowania - już nie...
Ale nie zobowiązuje także klienta do dowiadywania się o zmianach na
własną rękę. Informuje jedynie, gdzie można znaleźć zmiany.
> > W punkcie 4 mowa jest o tym, że interesy klienta rażšco narusza
> > sytuacja, w której nie mógł się on zapoznać z postanowieniami przed
> > zawarciem umowy. Ta sytuacja nie występuje, ponieważ klient powinien
> > się zapoznać z cytowanym wyżej par. 54 "Ogólnych warunków".
> ... gdzie także nie ma mowy o tym, że bank będzie informował klineta
> imiennie o zmianach TOiP w punktach opisujących procedurę zmiany TOiP...
A także nie ma mowy o tym, że nakłada na klienta obowiązek
dowiadywania się :)
I tak w kółko. Myślę, że konieczne byłoby przyjęcie jakiejś linii
orzeczniczej. Jak dla mnie oczywistym wydaje się, że należałoby stanąć
po stronie klienta, jako tej słabszej strony, nakładając na banki
obowiązek każdorazowego informowania o zmianach. W dowolny sposób, ale
imiennie.
> > Punkt 10. natomiast uznaje za rażšce naruszenie interesów klienta
> > sytuację, w której umowa uprawnia kontrahenta do jednostronnej zmiany
> > warunków umowy *_bez ważnej przyczyny_*. Ta sytuacja również nie
> > występuje, gdyż par. 54 jasno okrela, że tylko z ważnych przyczyn
> > może być dokonana jednostronna zmiana oprocentowania, a także gdzie
> > należy szukać okrelenia tych ważnych przyczyn.
> Podobnie z TOiP - z powodu ważnych przyczyn bank robi to jednostronnie...
> > Reasumujšc. Nie ma podstaw, by do zmiany oprocentowania zastosować
> > art. 385.1 KC w zwišzku z czym zmiany te obowišzujš klienta od momentu
> > wprowadzenia, co powoduje, że bank w żaden sposób nie jest zobowišzany
> > do korygowania odsetek. Co więcej - nie może tego zrobić, bo działałby
> > sprzecznie z umowš na własnš niekorzyć.
> Hmmm...
> Ale biorąc pod uwagę tylko regulamin - regulamin mówi DOKŁADNIE tak samo o
> zmianie oprocentowania, jak i opłat i prowizji... Wnioskować można z tego,
> że działa to tak samo...
Ale nie można opierać się na samym regulaminie, bo w każdym jasno jest
napisane, że kwestie nieuregulowane ocenia się wg KC, PB itp.
> Wiem, że KC także - a może przede wszystkim - obowiązuje. Ale klient czyta
> sobie raczej tylko regulamin... I uważa, że nikt go nie oszukuje...
A potem się okazuje, że ma zapłacić drugi raz całą kwotę pożyczki, bo
nie doczytał, że oprocentowanie karne od przeterminowanych rat wynosi
80%. To o umowach pożyczek ze SKOKu.
To tak na marginesie.
> I ciągle trudno mi zrozumieć, że mam prawo niezaakceptować TOiP i nie będzie
> ona wiążąca, a nie mam prawa niezaakceptować oprocentowania, mimo, że mam
> prawo... Ech, skomplikowane. ;) Ile wewnętrznych sprzeczności mną targa. ;))
Ależ masz prawo niezaakceptować. :) Tylko, że dostaniesz mniej niż
zakładałeś. Wyobraź sobie przeciwną - nierealną (choć niekoniecznie -
w przypadku jakiejś przedziwnie skonstruowanej umowy może to mieć
sens) - sytuację. Bank podnosi oprocentowanie, a Ty wypowiadasz umowę.
Zwracałbyś mu różnicę? ;]]
> Jeszcze coś - czy na wypowiedzeniu z powodu niezaakceptowania zmian musi być
> napisany powód? Regulamin określa tylko "wypowiedzenie", nie przymusza, że
> trzeba pisać z jakiego powodu... Czy bank potraktuje zwykłe wypowiedzenie,
> jako niezaakceptowanie zmian? Bo na formularzu chyba nie ma o tym mowy...
Jak dla nie ma potrzeby pisać o powodach, bo opłat wg nowego TOiP nie
mogą pobierać, a oprocentowanie tak czy inaczej obowiązuje.
> Jeszcze jedna sytuacja - ktoś wypowiada umowę, tydzień później bank
> zmienia regulamin. Czy on go dotyczy? Podobnie z cennikiem. A ja chcę, żeby
> mnie dotyczył...
Zacytuję odpowiedni przepis KC:
Art. 61. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest
złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać
się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne,
jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
Jeśli dojdzie później, to przepadło.
> I jeszcze - powiedzmy, że akceptuję regulamin, ale 16-go albo 12-go chcę
> rozwiązać umowę... No i bank może potraktować to, jakbym nie zaakceptował
> zmian... A dajmy na to zlkwidowali wtedy wszystkie opłaty i prowizje, a
> okres wypowiedzenia wynosi pół roku...
Najpierw w piśmie zaakceptuj nowy regulamin, a potem wypowiedz umowę
:)))
Ale nie mam pojęcia czy to będzie skuteczne. :)
--
Pozdrawiam,
Washko
>>pacta sunt servanda<<
Następne wpisy z tego wątku
- 08.02.02 21:33 Wojciech Nawara
- 09.02.02 11:28 Jaroslaw Andrzejewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- zloto
- Velo częściowo ugiął się...
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-03 zloto
- 2024-09-23 Velo częściowo ugiął się...