eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiwypowiedzenie umowy w inteligoRe: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
  • Message-ID: <a...@T...Waszczynski>
    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    References: <a3ebbi$c5r$1@news.onet.pl> <3...@n...ipartners.pl>
    <a3hja8$58k$4@news.onet.pl> <a...@T...Waszczynski>
    <a3khg3$e0l$10@news.onet.pl> <a...@T...Waszczynski>
    <a3pal0$7nr$5@news.onet.pl>
    Subject: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
    Date: Thu, 7 Feb 2002 19:49:40 +0100
    Lines: 171
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Organization: Slask Wroclaw
    X-SigInfo: Generated by Sygnaturkowiec v. 0.1.2.9
    NNTP-Posting-Host: pj13.wroclaw.sdi.tpnet.pl
    X-Original-NNTP-Posting-Host: pj13.wroclaw.sdi.tpnet.pl
    X-Trace: news.vogel.pl 1013108025 pj13.wroclaw.sdi.tpnet.pl (7 Feb 2002 19:53:45
    +0100)
    X-Complaints-To: U...@n...vogel.pl
    Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.ipartners.pl!ne
    ws.astercity.net!newsfeed.tpinternet.pl!news.vogel.pl!nnrp
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:161420
    [ ukryj nagłówki ]

    "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
    > > Ależ obowiązuje. Inna sprawa, że banki się nie stosują, choć
    > Sekundę. Bank ma możliwość ustalenia sposobu zmiany opłat i prowizji. Czy
    > nie może więc ustalić, że nie informuje klienta o każdorazowyh zmianach,
    > jedynie aktualny cennik jest dostępny dla niego na www i telefonicznie?

    No raczej może, chociaż z drugiej strony trudno, żeby klient się
    codziennie dowiadywał czy nie ma jakichś zmian. Sądzę, że to zależy

    > Ja doskonale rozumiem Twoja argunemty, ale już się zakręciłem - skoro coś
    > jest zmianą umowy, to jak można określać inne możliwości zmiany tego, niż
    > poprostu jak zwykłą zmianę umowy?

    Brr, rzeczywiście nie wygląda to składnie :) Ja rozumiem, to w ten
    sposób, że w zależności od tego, która część umowy się zmienia, taki
    jest sposób wypowiadania. Mogą być różne, ale niekoniecznie.

    > Poddaję się... :(

    Ale jak Ci pobiorą jakieś opłaty, to walcz! :))))

    > > Ustawa daje możliwość ustalenia innego sposobu zmiany TOiP niż
    > > "Ogólnych warunków". Jeśli ten inny sposób nie jest określony, to imo
    > > należy stosować taki sam jak do "Ogólnych warunków".
    > Ale jest określony w regulaminie.
    > I nowym i starym. Bank zmienia TOiP lub oprocentwanie, a klient może się o
    > tym dowiedzieć dzwoniąc na 0800 lub na www.
    > Takie same procedury są przy zmianie TOiP, jak i oprocentowania. Bank nie
    > zaznaczył w tym regulaminie [czyli w "sposobie zmiany TOiP i
    > oprocentowania"], że będzie każdego imiennie informował...

    Ale wówczas ktoś, kto nie zapoznał się ze zmianami mógłby twierdzić,
    że Bank nie dał mu takiej możliwości, bo przecież on nie ma obowiązku
    codziennie dzwonić i się pytać. Nic takiego w umowie nie ma.

    > Regulamin inteligo wyraźnie rozróznia "zmianę Ogólnych Warunków (...)" i
    > oprocentowania, a także TOiP.
    > W opisie procedury zmiany regulaminu dodaje o obowiązku imiennego
    > poinformowania każdego klienta.
    > W opsie procedury miany TOiP i oprocentowania - już nie...

    Ale nie zobowiązuje także klienta do dowiadywania się o zmianach na
    własną rękę. Informuje jedynie, gdzie można znaleźć zmiany.

    > > W punkcie 4 mowa jest o tym, że interesy klienta rażšco narusza
    > > sytuacja, w której nie mógł się on zapoznać z postanowieniami przed
    > > zawarciem umowy. Ta sytuacja nie występuje, ponieważ klient powinien
    > > się zapoznać z cytowanym wyżej par. 54 "Ogólnych warunków".
    > ... gdzie także nie ma mowy o tym, że bank będzie informował klineta
    > imiennie o zmianach TOiP w punktach opisujących procedurę zmiany TOiP...

    A także nie ma mowy o tym, że nakłada na klienta obowiązek
    dowiadywania się :)

    I tak w kółko. Myślę, że konieczne byłoby przyjęcie jakiejś linii
    orzeczniczej. Jak dla mnie oczywistym wydaje się, że należałoby stanąć
    po stronie klienta, jako tej słabszej strony, nakładając na banki
    obowiązek każdorazowego informowania o zmianach. W dowolny sposób, ale
    imiennie.

    > > Punkt 10. natomiast uznaje za rażšce naruszenie interesów klienta
    > > sytuację, w której umowa uprawnia kontrahenta do jednostronnej zmiany
    > > warunków umowy *_bez ważnej przyczyny_*. Ta sytuacja również nie
    > > występuje, gdyż par. 54 jasno okreœla, że tylko z ważnych przyczyn
    > > może być dokonana jednostronna zmiana oprocentowania, a także gdzie
    > > należy szukać okreœlenia tych ważnych przyczyn.
    > Podobnie z TOiP - z powodu ważnych przyczyn bank robi to jednostronnie...
    > > Reasumujšc. Nie ma podstaw, by do zmiany oprocentowania zastosować
    > > art. 385.1 KC w zwišzku z czym zmiany te obowišzujš klienta od momentu
    > > wprowadzenia, co powoduje, że bank w żaden sposób nie jest zobowišzany
    > > do korygowania odsetek. Co więcej - nie może tego zrobić, bo działałby
    > > sprzecznie z umowš na własnš niekorzyœć.
    > Hmmm...
    > Ale biorąc pod uwagę tylko regulamin - regulamin mówi DOKŁADNIE tak samo o
    > zmianie oprocentowania, jak i opłat i prowizji... Wnioskować można z tego,
    > że działa to tak samo...

    Ale nie można opierać się na samym regulaminie, bo w każdym jasno jest
    napisane, że kwestie nieuregulowane ocenia się wg KC, PB itp.

    > Wiem, że KC także - a może przede wszystkim - obowiązuje. Ale klient czyta
    > sobie raczej tylko regulamin... I uważa, że nikt go nie oszukuje...

    A potem się okazuje, że ma zapłacić drugi raz całą kwotę pożyczki, bo
    nie doczytał, że oprocentowanie karne od przeterminowanych rat wynosi
    80%. To o umowach pożyczek ze SKOKu.
    To tak na marginesie.


    > I ciągle trudno mi zrozumieć, że mam prawo niezaakceptować TOiP i nie będzie
    > ona wiążąca, a nie mam prawa niezaakceptować oprocentowania, mimo, że mam
    > prawo... Ech, skomplikowane. ;) Ile wewnętrznych sprzeczności mną targa. ;))

    Ależ masz prawo niezaakceptować. :) Tylko, że dostaniesz mniej niż
    zakładałeś. Wyobraź sobie przeciwną - nierealną (choć niekoniecznie -
    w przypadku jakiejś przedziwnie skonstruowanej umowy może to mieć
    sens) - sytuację. Bank podnosi oprocentowanie, a Ty wypowiadasz umowę.
    Zwracałbyś mu różnicę? ;]]


    > Jeszcze coś - czy na wypowiedzeniu z powodu niezaakceptowania zmian musi być
    > napisany powód? Regulamin określa tylko "wypowiedzenie", nie przymusza, że
    > trzeba pisać z jakiego powodu... Czy bank potraktuje zwykłe wypowiedzenie,
    > jako niezaakceptowanie zmian? Bo na formularzu chyba nie ma o tym mowy...

    Jak dla nie ma potrzeby pisać o powodach, bo opłat wg nowego TOiP nie
    mogą pobierać, a oprocentowanie tak czy inaczej obowiązuje.

    > Jeszcze jedna sytuacja - ktoś wypowiada umowę, tydzień później bank
    > zmienia regulamin. Czy on go dotyczy? Podobnie z cennikiem. A ja chcę, żeby
    > mnie dotyczył...

    Zacytuję odpowiedni przepis KC:
    Art. 61. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest
    złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać
    się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne,
    jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

    Jeśli dojdzie później, to przepadło.

    > I jeszcze - powiedzmy, że akceptuję regulamin, ale 16-go albo 12-go chcę
    > rozwiązać umowę... No i bank może potraktować to, jakbym nie zaakceptował
    > zmian... A dajmy na to zlkwidowali wtedy wszystkie opłaty i prowizje, a
    > okres wypowiedzenia wynosi pół roku...

    Najpierw w piśmie zaakceptuj nowy regulamin, a potem wypowiedz umowę
    :)))

    Ale nie mam pojęcia czy to będzie skuteczne. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Washko
    >>pacta sunt servanda<<

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1