  • Data: 2010-09-04 19:27:15
    Temat: Re: jak sie skonczy3 SKOK na nadzór SKOK-ów?
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Nie każda. Jeśli Ci pożyczę to, co mam, to niczego nie skreuję. :)

    Skreujesz w takim samym sensie, w jakim następuje kreacja pieniądza -
    wszak fizycznie nie następuje dodruk gotówki (ani doprodukowanie złota).
    Całkowita ilość fizycznych jednostek pieniężnych nie ulega zmianie.
    Jak zaczniemy od 1kg złota i przepuścimy go przez ciąg kredytów i
    depozytów, to możemy wykreować w zasadzie dowolnie dużo papierowego
    złota. Ale jak to wszystko podliczymy, uwzględniając prosty fakt, że +1
    na jednym rachunku oznacza automatycznie -1 na innym, to w efekcie
    wyjdzie, że w sumie "istnieje" tylko 1kg złota. :-)

    > Gdy Ci w efekcie zaufania (kredyt to zaufanie) pożyczę komputer --
    > skreuję coś? Nie. :)

    W tym momencie jeszcze nie. Ale jak ja go komuś pożyczę, to skreuję
    papierowy komputer. Fizycznie na świecie nadal będzie istniał tylko
    jeden komputer (tak jak 1 kg złota), ale będą już aż dwie osoby, którym
    "ktoś jest winny komputer" i dwie, które "są komuś winne komputer". :-)
    Oczywiście komputer jest niepodzielny i jednoznacznie identyfikowalny (w
    odróżnieniu od dwóch identycznych kilogramów złota, które są... no
    identyczne), więc przykład kreacji jest mało ciekawy i niewiele z niego
    wynika. :-)

    --
    MiCHA