  • Data: 2002-12-10 20:24:33
    Temat: Re: jak zarabiaja fundusze inwestycyjne ?
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > chodzi mi o to co jest dla mnie niezrozumiale w jaki sposob FI
    podnosza cene
    > jednotki uczestnictwa.
    > zalozmy ze mowa tu o FIO ( obligacji skarbowych ). Przeciez
    emitent -
    > SkarbPanstwa okresla sztywna stawke czyli ile dostaniesz za kazde
    100 zl po
    > okroglych 2/5 latach itp

    Po pierwsze fundusze dzialaja na rynku hurtowym i to nie tylko
    obligacji ale i bonow skarbowych czy bonow pieniaznych - wszystkie te
    instrumenty sa zaliczane do najbezpieczniejszych ("panstwo nie
    bankrutuje"). No i ceny jednostkowe sa duzo wyzsze ;) (tak sobie kupic
    za 1 mln ? :)

    A jak fundusz zarabia?
    Zobacz sobie strone tfi.hoga.pl - tam jest opisane.

    Ogolnie - obligacje codziennie zyskuja jakis tam procent. Czyli suma
    zebranych funduszy zwieksza sie o te odsetki. Dzieki temu wzrrasta
    wartosc twojej jednostki uczestnictwa.

    W ramach jednego funduszu TFI kupuje rozne ilosci bezpiecznych
    papierow. Tyle, ze ludzie caly czas tam cos doplacaja, wyplacaja itp.
    Kupuje sie nastepne papiery, czesc jest wykupywana przez emitenta i
    tak dalej.
    W takim portfelu nie masz zatem samych obligacji 5 letnich, ale po
    trochu i o roznych okresach trwania.

    Oni to sobie oczywiscie wiedza - i naliczaja kazdego dnia ile im
    przynioslo dochodu i dziela na nowo :)

    P.S. Troche te moje tlumaczenia moga byc zawile, ale w sumie to jest
    proste :)