    From: "wkg" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jak zarabiaja fundusze inwestycyjne ?
    Date: Tue, 10 Dec 2002 23:26:38 +0100
    Sender: k...@p...onet.pl@pp194.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

    napisał w wiadomości news:at5ih5$fbv$1@news.onet.pl...
    > podnosza cene
    > emitent -
    > 100 zl po
    >
    > Po pierwsze fundusze dzialaja na rynku hurtowym i to nie tylko
    > obligacji ale i bonow skarbowych czy bonow pieniaznych - wszystkie te
    > instrumenty sa zaliczane do najbezpieczniejszych ("panstwo nie
    > bankrutuje"). No i ceny jednostkowe sa duzo wyzsze ;) (tak sobie kupic
    > za 1 mln ? :)
    >
    > A jak fundusz zarabia?
    > Zobacz sobie strone tfi.hoga.pl - tam jest opisane.
    >
    > Ogolnie - obligacje codziennie zyskuja jakis tam procent. Czyli suma
> [...]

    Eeeeee tam, opowiada kolega bajki :(((

    Z memorialu to by na suchy chleb nie zarobili.
    Trafilo im sie jak slepej kurze ziarno - zarobili na obnizkach stop
    procentowych.

    Ogolnie rzecz biorac obligacja na przyklad 5 letnia przy rentownosci 15 %
    jest do kupienia za okl. 50 zlotych.
    Ta sama obligacja 5 letnia przy rentownosci 7 % jest za kupienia za okł 71
    złotych

    Zakladajac spadek rentownosci zwiazany z karuzela obnizek stop procentowych
    z 15 % do 7 % wartosc rynkowa tej obligacji wzrosnie z 50 do 71 PLN co daje
    rentownosc 42 % za tak zwany damski .... tzn za nic wlasciwie. Do
    tegoodchodzi oczywiscie amortyzacja.

    Nawet trwoniac kase na lewo i prawo, zakladajac, ze polowa zysku idzie na
    wynagrodzenia dla zarzadow MUSI zostac ze 20 % - nie ma mocnych ... Klania
    sie wartosc pieniadza w czasie i procenty skladane.

    W uproszczeniu - efekt obnizki stop jest spotegowany tyle razy, iluletni
    papier dluzny mamy w portfelu.

    Nieszczescie polega na tym, ze wiele osob naiwnie wierzac w tlumaczenia o
    przewadze funduszy dluznych spowodowanej "bezpieczenstwem", "zarzadzaneim
    aktywami" i tym podobne baje, obserwujac historyczne dokonania powierza im
    kase, liczac, ze hossa na dluznych bedzie trwala dalej.

    Ale nie bedzie, z tego prostego powodu, ze nastepny cykl obnizek o 7 %
    doprowadzil by nas do zera z rentownoscia papierow dluznych, a biorac pod
    uwage slaba wiarygodnosc kredytowa naszego kraju, MUSIMY byc grubo powyzej
    europy.

    No, ale naiwnych nie sieja :)) Ja obstawiam, ze ... a zreszta, wyciagnijcie
    wnioski sami :))

    pzdr
    wkg