    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karalność...
    Date: Fri, 11 Nov 2011 13:11:17 +0100

    Andrzej Kubiak napisał(a) w wiadomości:
    <1lza6fym8m45y.2d1prlj2jp6f$.dlg@40tude.net>...
> [...]

    Morderstwo.
    Była też zdrada państwa (coraz mniej aktualne).

    >Przestępstwa przeciwko państwu - żadna nowość.

    Kiedyś za fałszowanie monety lub złota była kara śmierci.
    Za zdradę państwa do kary śmierci włącznie.
    Teraz szpiegów karze się wyjątkowo łagodnie a nawet jest jakiś unijny
    szmatławiec który ponoć wymaga aby kraje UE zrezygnowały z kary
    śmierci w czasie wojny. Do niedawna Polska jeszcze tego nie podpisała,
    teraz nie wiem...
    Z pieniądzem jest trochę inaczej - po rezygnacji z pieniądza opartego
    na kruszcu system opiera się na zaufaniu do pieniądza w uproszczeniu
    "papierowego". Za podważanie tego zaufania (a m. in. fałszowanie
    prowadzi do tego) kary są wciąż stosunkowo wysokie. Ale decyduje nie
    tylko "cennik" ale i praktyka orzecznictwa.

    Arek