    From: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karta kredytowa, pomoc
    Date: Fri, 25 Jul 2008 22:19:04 +0200

    news:g6daqe$ilf$1@inews.gazeta.pl...

    > Poza znakiem banku wyglada tak jak zwykly Amex. Wzorow jest dosc duzo i w
    > roznych panstwach wystepuja rozne. Obciazenie klienta jest w PLN, waluta
    > rozliczeniowa jest USD.

    To chyba raczej klony, podobne do tego Mille. Te Amexy wydawane bezpośrednio
    przez biuro mają chyba nadal tradycyjny wygląd?

    > Nie rozumiem. Z jednej strony zarzucasz Amexowi z Mille, a z drugiej
    > piszesz, ze Amexy wydawane przez organizacje sa kiepskie w PL, bo
    > obciazenie jest w USD.

    Ja nie zarzucam, ja wymieniam różnice.

    Ty napisałeś, że jedną z wad jest to, iż trzeba brać rachunek w Fortisie jak
    wyrabiamy kartę za pośrednictwem banku, to dołożyłem do tego inne
    niekorzystne cechy takiej karty, przy jej używaniu w PL.

    Podsumowując: do użytku w PL Amex z Mille jest lepszy niż klasyczny, a do
    użytku poza PL odwrotnie.

    > Karty klubowe zwykle sa platne, choc np DC w PL co roku ma przedwakacyjna
    > promocje i wydaje je gratis :).

    Amex chyba raczej obecnie jest już na całym świecie slabo "klubowy", nawet
    nie wspominając o tych millenijnych amexach. Zresztą DC po mariażu z MC też
    utracił ten charakter, to też już nie to co pół wieku temu. Uważam, że nic
    nie tłumaczy tych opłat pobieranych w PL, bo na świecie można bez
    najmniejszego problemu mieć amexa bez opłat tak jak każdą inna kartę.

    Ostatnim wyzwaniem pozostaje dla nas JCB.

    marekz