    From: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: karty
    Date: Sat, 26 Oct 2002 12:04:54 +0200
    Sender: w...@p...onet.pl@c22-67.icpnet.pl

    On Mon, 21 Oct 2002 22:58:01 +0200, "JaKi" <j...@g...pl> wrote:

    >Użytkownik "berdycz" <p...@b...pl> napisał w wiadomości

    >Latwo dostepny kredyt i mozliwosc placenia nawet jesli w danej chwili nie
    >dysponujesz gotowka a spodziewasz sie jej w bliskim okresie. Takie sa dla
    >mnie zalety KK w porownaniu do debetowych wypuklych.

    Oprocz tego po prownniu - debetowa lub obciazeniowa karta wypulka/
    karta kredytowa okazuje sie, ze paradoksalnie karta kredytowa okazuje
    sie dla wielu klientow latwiej dostepna. Do debetowej lub charge
    trzeba miec zwykle przez odpowiedni czas ROR w danym banku, a nawet
    jak sie juz ta karte ma to ROR trzeba miec nadal. Czasem karta jest
    calkiem dobra, ale ROR do ktorego jest podlaczona juz niekoniecznie.
    A dla KK mozna wejsc z ulicy i po przedstawieniu odpowiednich
    papierkow dostac KK bez zakladania RORu.
    Poza tym w tej chwili chyba juz wiecej na rynku jest kart kredytowych
    niz debetowych kart wypuklych.

    Jesli chodzi o ceny to tez przewaga na korzysc kart wypuklych
    debetowych/ charge jest coraz mniejsza. Karty debetowe kosztuje zwykle
    ok 50% ceny KK. Charge podobnie, ale najczesciej maja prowizje od
    bezgotkwoych transakcji (a taki shell np prowizji nie ma a kosztuje
    tyle co dobra kredytowka).
    Dodaktowo jak sie zalapie na jakas promocje mozna miec KK taniej nawet
    niz niejedna debetowa (np. Multi teraz).
    Oprocz tego w standardzie do kart kredytowych zwykle dolaczane sa
    calkiem sensowne ubezpiecznenia, ktorych najczesciej nie ma przy
    innych kartach lub trzeba za nie dodatkowo placic.

    Oszczednosc z tytulu grace periodu nie jest juz tak wazna jak kiedys
    ale nadal istotna - szczegolnie jesli ktos zyje non stop na kredyt w
    ROR. Wtedy "zysk" z grace peridu wynosi nie 4-6% a 12-20% w zaleznosci
    od banku, w ktorym lokujemy/kredytujemy sie).

    No i jeszcze krotkoterminowe poprawnie plynnosci bez dodaktowych
    kosztow - jesli brakuje np pieniedzy teraz ale wiem, ze za tydzen bede
    je na pewno mial to moge spokojnie poszalec KK na krotkoterminow,
    nieoprocentowny kredyt.

    Tyle zalet dla ludzi swiadomych. A dla wiekszosci klientnow i tak
    najwazniejszy jest kredyt (gotowkowy i bezgotkowy) oprocentowany mimo
    wszytko nizej niz provident czy popularne raty w sklepach :-).
    Owszem mozna korzystac z kredytu w ROR ale co zrobic jak juz tam limit
    wyczerpany :).

    PS, zeby uniknac pomowien :D zaznaczam, ze ja i moja odpowiednio
    przeszkolona przeze mnie mama :) korzystamy z KK od 1,5 roku i jedyne
    koszty jakie ponieslismy to oplata za uzytkowanie karty w drugim roku
    (wydanie bylo w promocji za darmo).
    Mam jeszcze jakies kredytowki, za ktorych wydanie w prawdzie
    zaplacilem, ale nie uzywam :).
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl GG 212730