  • Data: 2010-03-03 19:21:17
    Temat: Re: kredyt hioiteczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "pmlb" <p...@d...com> writes:

    > No jasne, ty rozumiesz... i raz mowisz tak a raz tak.

    Wlasnie. Jak to bylo? Tak - tak, nie - nie :-)

    > Serio? I jak ja spale w kominku kase to tez zobaczy?

    Nie, bo nie masz kasy. Ale jakbys mial (odpowiednia ilosc) - oczywiscie.
    Bo wiekszej kasy nikt nie trzyma w skarpecie, tylko jej uzywa w jakis
    sposob na rynku - wystarczy obserwowac rynek.

    > Pewnie, to dlaczego nie ma weksli zamiast pieniedzy?:))

    A kto powiedzial ze nie ma? Jaka widzisz zasadnicza roznice miedzy
    wekslem i banknotem? Najlepiej taka, ktora cos zmienia w kwestii
    palenia i efektywnie darowizny.

    > No to kto zleca ta nadmierna emisje?

    Bank emisyjny, albo np. banki emisyjne. No nie wiem, czy te pytania
    trzeba czytac w jakis szczegolny sposob, zeby mialy jakis ukryty sens?

    > Kto emituje nadmiar i na jakiej podstawie.

    Nie wiem czy nadmiar. Zwykle jest tak, ze prawo do emisji pieniadza ma
    bank lub banki emisyjne. Np. banki centralne.
    Podstawy tez sa rozne, np. partia albo inny rzad moze zamowic dwie
    ciezarowki, prosto do swojej siedziby. Albo moze nie byc takiej
    mozliwosci, a np. bank emisyjny sam moze udzielac tylko kredytow.

    > Dlaczego zawsze jest wiecej
    > kredytow niz depozytow skoro kredyt to 1:1?

    Zastanow sie, w jaki sposob powstaje pieniadz i co to w ogole jest
    pieniadz? "Bank note". Bank (emisyjny) wystawia banknot, w tym momencie
    pojawia sie kredyt, a nie ma przeciez zadnych depozytow. Gdy ktos ten
    banknot zaniesie do banku (jakiegokolwiek), pojawia sie depozyt, ale nie
    bedzie on wyzszy od wysokosci pierwotnego kredytu, wiec maksymalnie
    mozna wyjsc na zero. Z tego depozytu bank udziela jednak kolejnego
    kredytu, wiec kredytow musi byc sila rzeczy wiecej.

    > A to bank emisyjny tylko przejmuje?

    Metoda inflacji? A kto inny moglby to jeszcze zrobic?
    Tzn. sa metody, np. spekulacja, ale to inna sprawa.

    > Czytalem - z tego co widze ty nie! Opierasz sie wylacznie na
    > informacji "od kogos".

    Nie ponizaj sie az tak.

    > Przytocz mi fragment w ktorym pisze, na czyje polecenie i kto?

    Napisalem "ustawe", nie pierwsza strone ustawy ani nie tylko tytul itp.

    Kto:
    Art. 4.
    NBP przysługuje wyłączne prawo emitowania znaków pieniężnych
    Rzeczypospolitej Polskiej.

    Na czyje polecenie:
    Art 2.1. NBP posiada osobowość prawną [...]
    Emisja odbywa sie z wlasnej inicjatywy NBP, osoby prawne nie przyjmuja
    "polecen" tego typu z zewnatrz, szczegoly sa w drugim rozdziale.

    > Hehehe, no widzisz, ja ma to do siebie, ze lubioe czasem cos poczytac
    > i wyobraz sobie, ze przeczytalem program wyborczy samoobrny - i wiesz
    > co... nic tam nie ma o dodrukowaniu pieniedzy! Moze miales na mylsi
    > Kaczynskiego lub Tuska? Bo z tego cop ja pamietam to wlasnie za Buzka
    > (czyli PO i PiS) wzieto najwieksze pozyczki czyli dodrukowano
    > pieniedzy przy prezesostfie geinuszu balcera.

    Nie, mialem na mysli to, co napisalem, nie pisalem o zadnym programie
    zadnej samoobrony.
    A. Lepper proponowal drukowanie gotowki (banknotow) w nieskonczonosc.

    > No to znaczy kto, bo raz piszesz tak raz inaczej, uscislyjmy:
    > bank czy rzad?

    Czy w dalszym ciagu musze odpowiadac na to pytanie?

    > RPP jest nazdorem bankowym Przecztaj ustawe o NBP! Ktora sam mi dales,
    > tam pisze o tym.

    Rzekomo w ktorym dokladnie miejscu? Podaj przynajmniej numer artykulu.

    > No smieszne. Bo jak dobrze przeczytasz ustawe o NBP to sie dowiesz, ze
    > to RPP ima wieksza wladze niz prezydent z premierem razem wzieci.

    Kazdy ma wieksza wladze od wszystkich innych ludzi razem wzietych,
    w jakims swoim zakresie. Np. ja mam prawo wylacznej decyzji w sprawie
    butelki piwa w mojej lodowce, prezydent z premierem nie maja do niej
    nic. No chyba ze mi zona wypije, to bedzie fraud.

    > Nawet w wiekszym stopniu niz ci sie wydaje!
    > Wystarczy by RPP podnioslo stpy procentowe i juz Kowalski piszczy i
    > moze nawet straci dom....

    A skad wiesz ze Kowalski w ogole ma dom na kredyt, a nawet jesli, to
    moze w CHF? Zlotowka sie umocni i Kowalski bedzie zadowolony, a z wladzy
    - nici.

    > A tak nie jest?

    Tzn. jak, ze RPP to obce banki? Ostatnio tak nie bylo, az strach
    sprawdzac. Bank emisyjny tez jest obcy?

    > Ile jest czysto polskich bankow? Jaki maja udzial?

    W emisji? No, spory raczej.

    > Co sie stanie jak banki obce nagle wycofaja wszystkie pieniadze z
    > polski?

    Nie wiem jak to sobie wyobrazasz. Zrywajac umowy kredytowe? Tak zupelnie
    "wszystkie pieniadze"?

    Ostatnio przerabiamy chyba sytuacje, w ktorej banki zmniejszaja strumien
    pieniedzy _do_ Polski?

    Gwaltowne (spekulacyjne akurat) wymiany na rynku walutowym mielismy juz
    ladnych pare razy chyba?

    > Dlaczego RPP jest niezaleznym organem od rzadu? W czym jest obawa jak
    > by RPP byla podlegla rzadowi, ze co zrobi?

    Pomysl logicznie, jesli obawa jest przed RPP bedaca pod kontrola rzadu,
    to jest to obawa o dzialania RPP, czy rzadu?

    Np. o to, ze rzad niekoniecznie bedzie chcial realizowac:
    "Art. 3. 1. Podstawowym celem działalności NBP jest utrzymanie
    stabilnego poziomu cen [...]".

    > Odzialy to odzialy, nawet NBP jest chyb a w Londynie, ale to nie
    > oznacza, ze te banki amerykanskie w Londynie maja 80% wszelkich
    > srodkow finansowych w UK - prawda?

    Ano nie oznacza. Podpowiem - duze banki zwykle tylko formalnie sa
    "jakiegos panstwa". Kapital nie uznaje granic panstwowych, bank moze
    miec glowna siedzibe w Bahrainie, i miec kapital USA, moze miec siedzibe
    w USA i kapital rosyjski, albo jeszcze inny np. saudyjski, a niektorzy
    napisza, ze caly kapital nalezy do jeszcze innego panstwa, takiego
    malego na Bliskim Wschodzie.

    > Odzialy to odzialy chyba mylisz znow pojecia. Sprawdz, czy w UK cale
    > finanse naleza do USA.

    "Chyba" to bardzo pozyteczne slowo, moze lepiej uzywaj go czesciej.
    Nie pisalem, ze "w UK cale finanse naleza do USA", sam to wymysliles.
    --
    Krzysztof Halasa