    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 2 Dec 2021 09:39:45 -0800 (PST)
    <61a6203e$0$539$65785112@news.neostrada.pl> <8...@a...kjonca>
    <61a62f97$0$540$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <61a672f0$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <61a68f41$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <61a69eb4$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <61a706ac$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <61a749f8$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
    <61a7dfb5$0$533$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <61a8a891$0$557$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <61a8b9b7$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <61a8ce2d$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <61a8fbac$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 2 grudnia 2021 o 18:00:30 UTC+1 Robert_DF napisał(a):
> [...]
    tylko w walucie dochodu (choć pytanie, co zrobić jak jest kilka walut dochodu?),
    nawet dla bogatych (o tych bagatych to pewnie dlatego wspomnieli, że poprzednio - ale
    nie chce mi się szukać archiwum, a bezpośrednio na stronie KNF nie ma - bogatym można
    było pozwolić na kredyt walutowy).
    jest już nieco inaczej - jak jest kilka walut dochodu, to te, które nie są "główne",
    powinny być liczone jako 50%.
    a chce kredyt w euro, to można po prostu przyjąć, że ma połowę dochodów?

    > nie ma takiej możliwości, nawet jak zarabiasz bardzo dużo, ale waluta
    > się różni to kredytu nie dostaniesz
    >
    > oczywiście są wyjątki, ale musi być druga osoba, działa to tak:
    >
    > zarabiasz np. 5000 EUR a żona w Polsce 5000 zł, wtedy bank może przyjąć
    > Twój dochód w połowie tego co zarabia żona więc razem macie 7500 zł

    Zapewne piszesz z praktyki, a przecież żyjemy w PL, ale teoretycznie w rekomendacji S
    z 2013 mamy rekomendacje 6:
    "Bank powinien udzielać klientom detalicznym kredytów zabezpieczonych hipotecznie
    wyłącznie w walucie, w jakiej uzyskują oni dochód, także w przypadku klientów o
    wysokich dochodach."
    ale nie ma tego już w rekomendacji S z 2019 - powinno być to wprowadzone w bankach do
    czerwca 2021 - za to mamy nową rekomendację 6:
    "W przypadku klientów detalicznych(lub gospodarstw domowych) uzyskujących dochód w
    kilku walutach, na potrzeby kalkulacji zdolności kredytowej,bank powinien założyć
    deprecjację o 50% innych walut niż waluta, w której kredytobiorca (lub gospodarstwo
    domowe) uzyskuje najwyższe dochody."
    Inna sprawa, czy to mądre jest, ale w Twoim przykładzie powinno być inaczej.
    Po pierwsze w ogóle kredyt w euro, a nie w PLN - choć jak taka marża to niech się
    całują.
    Ale dochód w EURO: 5k eur + (5k zł/2)/[kurs euro]
    A jeśli kredyt w PLN no to w sumie dochód albo taki sam jak w euro, przeliczony na
    PLN - albo chociaż 5k PLN + 2,5k euro - czyli ponad 15k PLN, a nie tylko połowa tego.