    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 2 Dec 2021 18:52:02 +0100

    On Thu, 2 Dec 2021 18:29:45 +0100, Robert_DF wrote:

    > z papierów, które dostaje klient nie wynika, że to niemożliwe, ale
    > kwestia jaki wtedy ww. będzie miał dochód? może za 15kzł sobie najtńsze
    > buty kupi...

    Jest to mozliwe, ale jakbys mnie 13 lat temu zapytal, to bym
    powiedzial, ze jak frank bedzie po 10zl, to i pensja bedzie wieksza.

    Przy czym sie niewiele pomylilem.
    Srednia pensja w 2008 2943zl ~= 1400 CHF,
    srednia pensja w 2020 5167zl ~= 1230 CHF po kursie 4.2 - w miare
    srednim w 2020.

    Tylko o kilkanascie lat :-)

    > umowy są tak ułożone, że bank nie straci lub jest to mało prawdopodobne,
    > no chyba że klient nie będzie spłacał kredytu a zabezpieczenie nie
    > pokryje zobowiązania
    > takie ryzyko transakcji, nawet hipotek ok. 2% nie jest spłacanych

    Czyli bank sie zabezpieczyl przed niewielkim wzrostem wiboru,
    a jak wibor tego poziomu nie osiagnie, to klient straci, i jest to
    bardzo prawdopodobne :-)

    No chyba, ze wibor skoczy naprawde mocno, wtedy banki beda plakac,
    a klienci beda sie smiac :-)

    > przy wyższej inflacje realizowana jest tzw. renta inflacyjna czyli np.
    > cały czas wypłaca 500+ które realnie jest warte 300 zł = siła nabywcza
    > spadła o 40%

    Ale rzad ma tez miliardy obligacji do splacenia.
    czesc sie akurat konczy, to rzad bedzie musial dac odpowiednio wysokie
    odsetki, zeby sie chetni na rolowanie znalezli.

    No chyba, ze NBP wszystko kupi ...

    J.