    From: Poldekk <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [lekko OT] Czy ktos moze wyjasnic spadek zlotowki?
    Date: Wed, 04 Feb 2009 16:41:46 +0100

    topek wrote:

    > czy ktos moglby podac glowny ale i poboczne przyczyny takie lotu "na
    > pysk" zlotego?
    > Mnie to generalnie nie martwi w skali mikro (mojej :) bo zarabiam w euro
    > ale zastanawiam sie dlaczego az taka korekta (sic!) tego kursu jest?
    > Kryzys jest na calym swiecie. W PL podobno przyzwoicie gospodarka sie
    > trzyma. To, na moj chlopski rozum, zl powinien przynajmniej "trzymac
    > poziom" a nie leciec w dol.

    Jakie znaczenie ma stan gospodarki dla kursu waluty? W sumie nie wiem.
    Gospodarka USA się łamie, a dolar rośnie...
    Czasy logiki na rynkach minęły.

    Znaczenie ma poziom stóp procentowych oraz wymiana z zagranicą.

    Polska dużo więcej importuje niż eksportuje. Więc to kreuje popyt na
    dolary, czy też euro, w których dokonywane są zakupy za granicą.

    Stopy procentowe są wysokie, dużo wyższe niż w strefie euro, nie mówiąc
    już o USA. Ale u nas stopy niedawno były jeszcze wyższe i teraz spadają
    - ten przyszły spadek jest już dyskontowany przez rynek. Natomiast stopy
    w USA, czy też w strefie euro już nie spadną, raczej będą stabilne.

    Złoty umacniał się przez ostatnie kilka lat. Przyczyną było wejście do
    UE i napływ euro z funduszy unijnych, które trzeba było zamieniać na
    złote, żeby dokonywać wydatków, inwestycje spekulacyjne z zagranicy.
    Euro z UE dalej napływa, ale kapitał spekulacyjny ucieka z Polski, bo
    potrzebuje gotówki na pokrycie strat gdzie indziej. Wyprzedaje więc
    złotego i wycofuje się "do siebie", czyli do dolara, ew. euro, ew.
    funta. Frank szwajcarski w czasach kryzysów tradycyjnie drożeje, gdyż
    jest uważany za walutę bezpieczną, w której lokuje się zapasy na czarną
    godzinę.