    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank rezygnuje z opłat za przelewy!
    Date: Tue, 12 Feb 2008 15:45:29 +0100

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > OK, uprościłem może opis ale nie zmienia to sedna - karta czy dyskietka
    > z certyfikatem nie zabezpieczy przed wyrafinowanym złodziejem, a nawet
    > pogorszy sytuację ofiary - bo "przecież podpis cyfrowy jest w 100%
    > bezpieczny".

    Stary, napisalem jakie niebezpieczenstwa usuwa podpis cyfrowy, a w
    porownaniu do hasel (maskowanych lub nie) nie wprowadza zadnych. To
    jest bezpieczniejszy czy nie jest?

    > A czy ja mówię że jest? Twierdzę tylko, że używanie podpisu cyfrowego -
    > nawet na karcie inteligentnej - nie jest do końca bezpieczne.

    Przeciez napisalem ze nie ma nic do konca bezpiecznego.
    Ale to nie powod by do wszystkiego uzywac rot13.

    > Ale nie zabezpiecza przed złodziejem :)

    Ani przed nagla smiercia.

    > I zwiększa też ryzyko, że przy wyrafinowanej kradzieży klient zostanie na
    > lodzie - bo skoro złożył podpis to w ogóle "nie ma sprawy".

    Nie zwieksza, ryzyko jest dokladnie takie samo - przeciez haslo takze
    jest "100% bezpieczne" (przynajmniej do etapu odpowiedzi na
    reklamacje, ale pozniej zmieni sie to co najwyzej na "blad uzytkownika").

    > Możesz rozwinąć? Żeby odczytać hasło SMSowe trzeba dysponować dodatkowymi
    > środkami (nie wiem jak to jest z podsłuchem GSM - zdaje się że nie jest to
    > zbyt proste)...

    Trzeba, ale mozna to zrobic. Brak hasel SMS - zadne dodatkowe srodki
    nic tu nie zmienia.
    Zgadza sie?

    > Zaś co do tokena - wystarczy by był aktywowany PINem
    > wpisywanym na jego klawiaturze, i złodziej niewiele zdziała jeśli tym pinem
    > nie dysponuje.

    Stary, patrzysz na to bardzo powierzchownie. Bezpieczenstwo nie opiera
    sie na stwierdzeniu (na podstawie "rzutu okiem") czy zlodziej zdziala
    wiele, czy raczej niewiele.

    Opcje sa takie:
    - token bez PINu (mam wrazenie ze glownie takich uzywaja banki, ale
    oczywiscie nie prowadze statystyk) - znajomosc (nawet starej) bazy
    tokenow daje dostep automatycznie.
    - token "aktywowany" PINem - j.w., PIN sluzy tylko do "wlaczenia"
    tokena, bazy tokenow nie trzeba wlaczac.
    - token z PINem, w ktorym PIN jest po prostu dodatkowa informacja
    zmieniajaca wskazanie - wtedy nie chroni nas sam token, chroni nas
    PIN (dokladnie tak samo jak sam PIN bez zadnych tokenow).
    - token bez PINu z wpisywanym np. na stronie WWW pinem (haslem) -
    j.w., z tym ze haslo trudniej "zlamac" niz PIN.

    Spojrz na te opcje i powiedz co sam token zmienia w tej sytuacji?

    > Właśnie bezpieczny komputer jest złudzeniem - bo może być tylko pozornie
    > bezpieczny... Natomiast _zewnętrzne_ metody autoryzacji (hasła jednorazowe
    > i smsowe, token) znacznie komplikują zadanie złodziejowi.

    Bezpieczenstwo komputera zalezy tylko od uzytkownika tego komputera.
    W przypadku SMSow i tokenow nawet uzytkownik w rodzaju Pentagonu nic
    nie poradzi na wykradziona przez zwolnionego admina baze seedow
    tokenow, zgubiony telefon GSM albo zlodzieja pracujacego u operatora
    GSM.

    Ale co ja tam sie bede z ekspertem spieral.
    --
    Krzysztof Halasa