  • Data: 2004-09-01 07:29:59
    Temat: Re: mBank - ukryte oplaty
    Od: "rsa127" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Płacąc w sklepie kartą płatniczą Visa Electron z mBanku za granicą jesteśmy
    > obciążani dodatkową opłatą w wysokości 2% wartości transakcji.
    >
    > To ewenement. Większość banków pokrywa koszt transakcji prowizją płaconą
    > przez sprzedawcę. Użytkownik płaci w innych bankach prowizję tylko jeżeli
    > wypłaca z bankomatu lub używa karty _kredytowej_.

    Sprawa jest dużo bardziej złożona i nie tak oczywista. Praktycznie każda karta
    ma swoją główną walutę obcą. Obecnie dla większości kart jest to Euro (kiedyś
    dużo było kart w dolarach). Jeżeli dokonasz transakcji w walucie karty (np.
    Euro) to system płatniczy (Visa czy MC) obciąża bank kwotą w tej walucie.
    Następnie bank przelicza tę kwotę po swoim kursie i obciąża klienta. Jeżeli
    transakcja jest w innej walucie niż waluta transakcji to Visa lub MC
    przeliczają po swoich kursach np. forinty na Euro i bank otrzymuje obciążenie w
    Euro. Za przeliczenie może być pobrana opłata manipulacyjna. Tu tak samo bank
    przelicza po swoim kursie.
    Niektóre banki (zwłaszcza banki zagarniczne) doliczają do każdej transakcji
    zagranicznej dodatkowo prowizję (ok. 2-3%).
    Dochodzimy jednak do innej bardzo istotnej kwestii - jak bank przelicza waluta.
    ŻADEN nie przelicza wg kursu średniego NBP. Wiele przelicza wg kursu sprzedaży
    walut. Są też pewne banki (np. Fortis i Citibank), które mają oddzielną, bardzo
    niekorzystną i niedostępną publicznie tabelę dla transakcji kartowych. Fortis i
    Citi nie mówią zatem o opłacie za przewalutowanie, bo po prostu stosują dużo
    gorsze kursy.
    Na sprawę trzeba zatem spojrzeć globalnie - jakie będzie rzeczywiste
    obciążenie. Ze "świeżego" doświadczenia stwierdzam, że karty mBanku/Multibanku
    są jednymi z najbardziej konkurencyjnych. Tylko jeden bank (Nordea) widziałem,
    aby miał lepsze kursy. Pozostałe banki mają dużo gorsze kursy sprzedaży, a już
    Citi i Fortis biją na głowę swoimi kursami karcianymi.