    From: "Tomasz Opalski" <o...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mPlan w CHF w mBanku-samobojstwo ?
    Date: Wed, 17 Aug 2005 20:13:08 +0000 (UTC)

    darkblue <n...@n...pl> napisał(a):

    > ale... no wlasnie... mPlan hipoteczny w CHF ma taki szkopol, ze srodki
    > uruchamiane sa po kursie kupna, a splaty dokonuje sie po kursie sprzedazy
    > (tak mi powiedziala mLinia). przeciez to samobojstwo na roznicach kursowych
    > dla kredytobiorcy.

    To akurat można rzec standard chociaż w owczym pędzie do kredytów w walucie
    niektórzy zapominają o tym dodatkowym koszcie. Zresztą jak kiedyś
    porównywałem różnicę pomiędzy kursami kupna i sprzedaży, to BRE wcale nie
    miał najgorszych marży. Nie wiem na ile są one stałe dla poszczególnych
    banków, ale rozbieżności były na prawdę spore.
    Dla mnie dyskwalifikujące było raczej to, że mPlan nie miał wyznaczonej
    stałej marży na oprocentowaniu tylko uznaniową /to przy długim okresie
    kredytowania może być prawdziwe samobójstwo/, a środki bilansujące przy
    zmiennej stopie kredytu można wykorzystać albo przy naprawdę dużych
    zarobkach/wpływach, albo przy malutkim kredycie, bo mechanizm bilansujący
    włącza się dopiero powyżej kwoty pierwszej raty. A ta przy zmiennym
    oprocentowaniu jest największa.

    Miłego dnia
    Tomek