    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mbank i problem z wypowiedzeniem umowy
    Date: Sun, 12 Apr 2009 16:42:44 -0500

    Adam wrote:

    > Przyznam szczerze, że to twierdzenie mnie ciekawi. Jeśli wydasz
    > dyspozycję pisemnie poleconym i podpiszesz się "witek" (np. tylko
    > imieniem) to w jaki sposób bank ma wiedzieć, kto wydał dyspozycję ?
    > Tzn, że rzeczywiście wydałeś ją Ty a nie Twój sąsiad.

    Chodzi ci oczywiscie o zwrot "jak sie podpisał".
    Normalnie. Tak jak zawsze i tak jak zwykle.

    bank musi stwierdzić tylko jedną rzecz. Czy dyspozycja pochodzi od osoby
    uprawnionej do wydania takiej dyspozycji.
    Jeśli bank stwierdza (lub nie istnieją wątpliwości), że dyspozycja
    pochodzi od osoby uprawnionej, bank dyspozycję wykonać musi.
    Jeśli bank stwierdza, że dyspozycja pochodzi od osoby nieuprawnionej,
    odmawia wykonania dyspozycji.
    I podpis nie ma to nic do rzeczy,ale może być jednym z elementów
    Przykład.
    1.
    Dyspozycja wydana notarialnie. Wcale nie musi mieć żadnego podpisu osoby
    uprawnionej. Tu nie zachodzi wątpliwość kto ją wydał i bank nie ma
    żadnego ruchu. Dyspozycję wykonać musi.

    Do stwierdzenia czy dyspozycja pochodzi od osoby uprawnionej bank zwykle
    wykorzystuje wzór podpisu złożony w banku i porónuje go z podpisem na
    dyspozcji (na własne ryzyko).

    bank ma dwie możliwości.
    1) wykonać dyspozyzję,
    jeśli nie ma wątpliwości (w znaczeniu jest pewność) od kogo pochodzi
    dyspozycji (patrz przykład 1)

    lub to bank nie ma wątpliwośći od kogo pochodzi dyzpozycja (zwyle
    poprzez porównanie podpisów). Tu bank robi to na własne ryzyko, jak się
    pomylił w swojej ocenie to jego sprawa. bank prowadzi działalność i bamk
    ponosi odpowiedzialność za swoje decyzje.

    2)
    odmówić wykonania dyspozycji

    Musi w tym celu pisemnie odmówić wykonania dyspozycji powołujac się
    na coś. Zwykle na punkt regulaminu, że posiadacz podpisuje się zgodnie z
    wzorem podpisu złozonym w banku a podis na dyspozycji (wg banku) nie
    jest taki sam.
    Jeśli bank wątpliwości nie ma, czyli np już upewnił się, że dyspozycja
    złozona jest przez osobę uprawnioną, to punkt nr 2 nie wchodzi w grę.

    Nie ma opcji, że bank nie robi nic, bo klient musi zadzwonić, coś
    potwierdzić, pierdnąć lub trzy razy splunąć przez lewe ramię bo tak mówi
    regulamin. Te wszystkie zapisy w regulaminie służą jednemu, dojścia do
    puktu nr 1, to znaczy, żeby bank nie miał wątpliwości kto składa
    dyspozycję i są bankowi pomocne, ale nie są obowiązkowe.