    From: Jacek Osiecki <j...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mbank - raj dla oszustów :(
    Date: Mon, 31 Oct 2005 09:36:05 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 27 Oct 2005 11:46:29 +0200, Catbert napisał(a):

    > Rozumiem, że działanie numeracji kont i całego systemu w oparciu o
    > standard IBAN jest na tyle sprawne, że pokusa ograniczenia adresata i
    > odbiorcy do ciągu cyfr zwycięża nad istotą sprawy.

    Jeśli tak bardzo marzy Ci się powrót do SYBIRu i przelewy idące do tygodnia
    - to nie zmuszaj do tego innych...

    > Pieniądze jednakże przekazują sobie byty - materialne lub nie - nie
    > "mumer numerowi". Analogicznie spedytorzy mogliby zastąpić adresy i
    > nazwy swych klientów numerami - a w razie błędu stwierdzać, że "trzeba
    > było uważać".

    Tylko jest jedno "drobne ale": przesyłki listowe, paczki itp. dostarczają
    ludzie, którzy mogą dane adresowe zinterpretować i w ich przypadku sam numer
    klienta wręcz byłby niewygodny - bo i tak by musieli sobie go zamienić na
    zwykły adres.

    > Rozumiem, że może istnieć techniczna niedogodność w weryfikacji czegoś,

    Nie rozumiesz.
    To nie jest "techniczna niedogodnosć" tylko to jest fizycznie niemożliwe.
    Nazwa firmy P.P.H.U. "Janosik" Jan Kowalski może zostać podana na dziesiątki
    sposobów, nie wspominając już o adresie gdzie strach w ogóle myśleć o
    automatycznej czy choćby ręcznej weryfikacji.

    Zrozum - automatyczna weryfikacja jest niemożliwa.

    > co jest masowe - jednakże stan, w którym bank widząc, że numer konta nie
    > koresponduje z nazwą właściciela - widząc, bo mu to wskazano powinien
    > posiadać procedurę odkręcania czegoś, co de facto jest nienależytym
    > wykonaniem zlecenia. Przekaz powierzonych pieniędzy wymaga wyjątkowo
    > należytej staranności - z każdej strony, nie tylko zleceniodawcy.

    I jak rozumiesz "odkręcenie" sprawy? Bank nie mógł przyłożyć większej
    staranności do wykonania zleconego przelewu, więc chyba nie oczekujesz
    że zwróci Ci wysłane pieniądze? I kiedy powinien zwracać a kiedy nie?
    Jak zrobisz literówkę w nazwie, czy jak wpiszesz adres korespondencyjny
    zamiast domowego?

    > Bank jest instytucją zaufania publicznego, a nie totolotkiem - IMHO -
    > rozumiem, że chciałby mieć zysk bez odpowiedzialności - co nie znaczy,
    > że mam obowiązek akceptować taki stan rzeczy.

    Czemu ma brać odpowiedzialność za Twoje gapiostwo?

    > Swego czasu były w regulaminach zapisy, że fakt wpłynięcia środków na
    > konto nie czyni posiadacza konta ich właścicielem, o ile nie istnieje
    > tytuł prawny.

    Poszukaj hasła "bezpodstawne wzbogacenie" - nadal to obowiązuje...

    > Nie oczekuję, że zmiana nastawienia nastapi szybko - jednakże jest
    > możliwe takie skonstruowanie systemu składania zleceń via kanał
    > elektroniczny, by zminimalizować błędy - zakładając np., że byłbym
    > skłonny płacić dodatkowo za system bezpieczniejszy, weryfikujący dane
    > odbiorcy z numerem konta. To jest możliwe - co więcej zgodne z
    > aksjologią, etyką i przeznaczeniem banków jako takim.

    To poszukaj banku, w którym przelew będzie kosztował 10zł i za każdym razem
    pracownik banku będzie dzwonił do adresata, weryfikował czy on to on,
    sprawdzał na policji czy nie notowany i czy nie ksiądz...

    Nie ma? Może dlatego że ludzie wolą sprawdzić czy wysyłają dobry przelew,
    zamiast płacić za czyjąś naiwność/nieuwagę?

    Abstrahując od powyższego - myślisz że oszust założył konto na swoje
    prawdziwe dane?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944