eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankio co chodzi z frankowiczami?Re: o co chodzi z Frankiewiczami?
  • Data: 2019-10-22 17:30:02
    Temat: Re: o co chodzi z Frankiewiczami?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > To tak jak z samolotem, tak długie pasy - a ściślej niby "drogi
    > startowe", choć ta nazwa jest właśnie myląca - nie są potrzebne aż
    > tak, aby samolot rozpędzić do startu - a po to, by miał odpowiednio
    > długi czas na wyhamowanie z prędkości lądowania.

    To zależy od konkretnej sytuacji, ale typowo ograniczeniem jest sytuacja
    przy starcie, gdy na ułamek sekundy przed osiągnięciem V1 następuje
    awaria silnika (lub inna skutkująca przerwaniem startu) i samolot ma
    zatrzymać się na pasie.

    Aczkolwiek gdyby samoloty startowały bez V1 (tylko z założeniem, że
    np. mają osiągnąć V2 na wysokości np. 5 metrów nad końcem pasa), to
    i tak bardzo często procedura startu byłaby decydująca - ciężki samolot
    potrzebuje więcej miejsca na rozpędzenie się (bo ciąg silników nie
    rośnie z masą, a nikt nie instaluje silników "na wyrost") niż na
    hamowanie (ponieważ siła tarcia rośnie z masą). Dodatkowo samoloty
    dysponują zwykle wstecznym ciągiem (co niekoniecznie znaczy, że można go
    brać pod uwagę przy kalkulacjach).

    Oczywiście są przypadki specjalne, np. samolot z małą liczbą pasażerów,
    małym ładunkiem i małą ilością paliwa, albo np. lądowanie przy kiepskim
    hamowaniu (współczynniku tarcia nawierzchni).
    --
    Krzysztof Hałasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1