  • Data: 2010-05-24 13:57:40
    Temat: Re: oszczedzanie na emeryture
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 24 Maj, 15:36, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

    > Chodzi o to, ze poglownego nie zaplaci osoba niepracujaca (uczen,
    > student), emeryt, rencista, bezrobotny.

    Emeryt i rencista PIT obecnie płacą. Pozostałych nie wliczam do
    statystyki, bo tę zaczerpnąłem z danych MinFina, gdzie jest mowa o
    średnich obciążeniach _podatników_ PIT.
    Inna sprawa, że PIT od emerytur i ren jest bez sensu (bo to
    bezproduktywne przekładanie z budżetu ZUS do budżetu MinFina). Ma to
    sens, jeśli mamy sumować dochody, a straci, gdyby podatek był
    niezależny od nich.
    Docelowo można spokojnie zmniejszyć emerytury i renty o kwoty obecnego
    PIT, bez szkody dla systemu (tzn. wpływy z podatku osobistego by
    spadły, ale zmniejszyłby się deficyt ZUS).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski