  • Data: 2016-01-31 12:24:56
    Temat: Re: przelew do Japonii
    Od: janek z pola <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    RobertS wrote:

    > Co dziwne te prowizje zostal naliczone w kilku
    >>

    > XXI wiek, banki nie są w stanie określić jakie będą koszty przelewu SWIFT
    >
    > miałem to samo jak przelewałem CHF pomiędzy polskimi bankami, za każdym
    > razem inne koszty ;-/

    Przelewy walutowe międzybankowe, nawet jeżeli są to dwa banki polskie,
    wykonywane są za pomocą banków-korespondentów - można tego poszukać w sieci.

    Mogłyby być wykonane bezpośrednio między tymi dwoma bankami z pominięciem
    systemu SWIFT, ale mocno wątpię czy w Polsce jakikolwiek bank ma w ogóle
    bezpośrednie połączenie z jakimkolwiek innym bankiem na poziomie wykonywania
    przelewów. Wiadomo, że banki są połączone systemem SORBNET2, ale zdaje się
    że on obsługuje wyłącznie rozliczenia w PLN.

    Z drugiej strony zakładam, że część banków jednak ma połączenia bezpośrednie
    z jakimiś swoimi spółkami - np. ze swoimi biurami maklerskimi, firmami
    ubezpieczniowymi, etc. - tzn. że mogą ściągać kasę z rachunków w swoim
    systemie portfela i generować komunikat przelewu do biura maklerskiego bez
    użycia Elixir, SORBNET2. W biurze maklerskim na systemie portfela taki
    komunikat spowoduje uznanie. Może ktoś się orientuje czy jakieś polskie
    banki praktykują takie rozwiązania?

    Wracając do SWIFT:

    Np. dla Citi:
    http://www.citibank.pl/poland/corporate/polish/files
    /lista_bankow_korespondentow.pdf

    Np. dla BZWBK:
    https://static3.bzwbk.pl/asset/B/a/n/Banki-korespond
    enci-BZ-WBK_54158.pdf

    Jeżeli dobrze rozumiem, to różne opłaty wynikają z tego, że każdorazowo na
    każdym etapie każdy bank może sobie wybrać inny bank-korespondenta do
    dalszego przesłania Twojego przelewu. I będzie tak wybierał dopuki nie uda
    mu się dotrzeć do takiego banku-korespondenta, który jest w stanie wykonać
    przelew do banku docelowego.

    Czy ktoś może zna szczegóły jak to dalej działa? Czy wystarczy, że się trafi
    na bank-korespondenta, który ma możliwość wykonania tego ostatniego przelewu
    jakimś lokalnym systemem, czy to musić iść cały czas SWIFT? Przykładowo -
    ktoś mi wysyła PLNy z Japonii - czy wystarczy, że SWIFT osiągnie jakikolwiek
    bank-korespondeta, który uczestniczy w systemie Elixir i ten ostatni odcinek
    to idzie już jako Elixir?

    --
    Wysłane z pola.