-
Data: 2009-11-16 12:05:49
Temat: Re: przelewy wewnetrzne ING - dlaczego opozniane?
Od: "witrak()" <w...@h...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2009-11-16 12:26, Tomek z Wawy wrote:
> On 16 Lis, 12:07, "witrak()" <w...@h...com> wrote:
>
>> Z drugiej strony, jeżeli proces obsługi użytkownika sam wykonuje
>> transakcje (w przeciwieństwie do przypadku, kiedy tylko zostawia
>> zlecenie w kolejce zleceń do wykonania), to w chwili zakończenia
>> takiego procesu zlecenie jest już zawsze zrealizowane (z takim, czy
>> innym wynikiem). Innymi słowy, wyświetlenie formatki informującej,
>> że zlecenie się zakończyło, następuje dopiero, gdy faktycznie w
>> bazie danych banku stany odpowiednich kont zostały zmodyfikowane:
>> *nigdy nie ma* sytuacji, w której na poziomie interfejsu użytkownika
>> sygnalizowane jest zakończenie operacji, a sam przelew nie został
>> wykonany, bo tkwi w kolejce.
>
> Że to poprawia komfort dla użytkownika to chyba wszyscy będą zgodni,
> ale czy to jest całkowicie bezpieczne i dobre rozwiązanie? Np. milion
> osób w tym samym momencie zatwierdza zlecenie kupna akcji i
> jednocześnie inny milion zatwierdza przelew. 2 mln niezależnych bytów
Przesada :-) Jak zsynchronizować tę liczbę uzytkowników ? - wg
sygnału czasu w południe ?
Zresztą system bankowy limituje liczbę jednocześnie zalogowanych
klientów...
> próbuje jednocześnie wykonać transakcje na tej samej bazie. Tak czy
> inaczej staną w kolejce lub część z nich się wykrzaczy, jak to ma
> czasem miejsce w mB.
Te procesy obsługi staną w kolejce do bazy danych, a nie w kolejce
do systemu wykonywania przelewów. To jest różnica, bo systemy
bazodanowe są budowane z myślą o takich sytuacjach i same w sobie
nie prowadzą do wykrzaczania procesów.
Wykrzaczanie może następować na poziomie procesów obsługi klienta,
ze względu na przekroczenie czasu obsługi operacji bazodanowej, albo
jakiejś innej. Jeśli to pierwsze, to proces ma szanse poinformować
klienta (że się nie udało wykonać zlecenia); jeśli to drugie, to
albo już jest po wykonaniu przelewu (tylko klient o tym nie wie, ale
próbując powtórzyć operację dowie się na 100%), albo jeszcze go nie
zlecono (operacja bazodanowa jeszcze nie została skierowana do bazy
danych). W każdym przypadku klient nie jest zagrożony, co więcej
wie, czy przelew poszedł, czy nie.
Niemniej jednak może się zdarzyć, że przeciętny czas wykonania
procesu obsługi wydłuży się znacznie - ale klient to zauważy: powie
"system się muli..." i albo zrezygnuje z pracy albo będzie
cierpliwie czekał na rezultat zleconej operacji (zawsze jednak z
jednoznacznym wynikiem).
W systemie z kolejkowaniem jest gorzej: zerwanie operacji zaraz po
zakolejkowaniu zlecenia, ale przed powiadomieniem o tym, że
zakolejkowanie się udało, grozi próbą zainicjowania przez
niecierpliwego klienta zlecenia przelewu po raz drugi (miałem to
parę razy w EB, ale w końcu poprawili coś w systemie i zrywanie
operacji stało się rzadkością).
witrak()
Następne wpisy z tego wątku
- 16.11.09 20:10 Jacek Kalinski
- 16.11.09 21:25 Grzegorz Mazur
- 16.11.09 22:54 Ra
- 17.11.09 10:22 witrak()
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rozładowanie karty wirtualnej w mBanku i stan salda rachunku
- Oszustwa z Blikiem
- scam na bankomat?
- Płatności pasywną obraczką NFC
- a to mi lotto
- pokolenie Z
- złoty słaby
- Okresowa weryfikacja klienta w mBanku
- stopa depozytowa
- Masz konto w Alior Bank? Eksperci ostrzegają
- OT Chleba naszego powszedniego...
- Dają gdzieś więcej niż 3,5%?
- Ekspert Zdalnej Obsługi Klienta Zamożnego
- wojna wojno a kredyt trzeba spłacać
- Citi... zmiany warunków umowy o kartę kredytową Citibank?
Najnowsze wątki
- 2024-06-24 Rozładowanie karty wirtualnej w mBanku i stan salda rachunku
- 2024-06-21 Oszustwa z Blikiem
- 2024-06-20 scam na bankomat?
- 2024-06-19 Płatności pasywną obraczką NFC
- 2024-06-18 a to mi lotto
- 2024-06-17 pokolenie Z
- 2024-06-13 złoty słaby
- 2024-06-11 Okresowa weryfikacja klienta w mBanku
- 2024-06-10 stopa depozytowa
- 2024-06-06 Masz konto w Alior Bank? Eksperci ostrzegają
- 2024-06-05 OT Chleba naszego powszedniego...
- 2024-06-02 Dają gdzieś więcej niż 3,5%?
- 2024-05-27 Ekspert Zdalnej Obsługi Klienta Zamożnego
- 2024-05-18 wojna wojno a kredyt trzeba spłacać
- 2024-05-16 Citi... zmiany warunków umowy o kartę kredytową Citibank?