-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Grzegorz Mazur" <n...@g...ihateunwantedmail.cjb.net>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: Re: przelewy wewnetrzne ING - dlaczego opozniane?
Date: Mon, 16 Nov 2009 22:25:51 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 121
Message-ID: <h...@h...gregu.cjb.net>
References: <s...@n...dyski.one.pl>
<hdnim2$gf9$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<h...@h...gregu.cjb.net> <hdp61i$d58$1@node2.news.atman.pl>
<h...@h...gregu.cjb.net>
<hdrbv2$5f5$1@atlantis.news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 100-bem-23.acn.waw.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1258406761 19551 85.222.106.100 (16 Nov 2009 21:26:01 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 16 Nov 2009 21:26:01 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-User: gregu
User-Agent: Hamster-Pg/1.25.2.0
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:509529
[ ukryj nagłówki ]witrak() (w...@h...com) wrote in
news:hdrbv2$5f5$1@atlantis.news.neostrada.pl:
> Zażartować można mając blade pojęcie o temacie. Żeby jednak prowadzić
> polemikę *coś* trzeba wiedzieć. A polemikę na wysokim poziomie - dużo
> wiedzieć.
Śmiem twierdzić, że na ten temat wiem jednak sporo. Ale tu chyba nie ma co
się wdawać w dyskusję, bo zaraz się skończy porównywaniem, kto ma
dłuższego...
>> Czepiam się, bo mBank, Multi i PKO BP mają ten sam system :) Gwoli
>> ścisłości - mBank i Multi bardzo bliskie sobie wersje (prawie takie
>> same), a PKO BP coś, co wywodzi się z wersji z BRE.
>
> Nie, nie mają tego samego systemu. Rzeczywiście, mają systemy na tej samej
> platformie (Altamira), ale to nie są systemy identyczne, choć korzystają
> zapewne z bardzo wielu tych samych komponentów.
Gwoli ścisłości - od paru lat Altamira nazywa się Alnova. I różnice pomiędzy
dwoma instancjami w BRE są mocno kosmetyczne. Wersja dla PKO jest już
znacznie inna, sporo jej fragmentów było przepisanych prawie od zera, ale
nadal są tam komponenty, które swoją ostatnią modyfikację miały właśnie w
BRE (a nawet udawało się takie dinozaury odkopać, co przez Hiszpanów
ostatnio były modyfikowane). A zasada komunikacji systemu ze światem
zewnętrznym się nie zmieniła, przynajmniej w kontekście kanałów
samoobsługowych i grubego klienta, od czasów implementacji tego w BRE.
>> Kwestia tego, czy przelewy, podgląd kart i inne rzeczy działają online
>> jest wynikiem tylko i wyłącznie tego, jak projektant system zaprojektował
>> (co z kolei wynika z wymagań banku).
>
> Zależy to również od bazowej architektury całego systemu. Projektant
> podsystemu internetowego z reguły zastaje system transakcyjny i do niego
> musi dostosować swoje rozwiązania architektoniczne.
Aczkolwiek czasem oba te systemy rozwijane są równolegle.
Albo system core jest rozwijany z myślą o udostępnianiu usług na zewnątrz
dla dowolnego kanału - wtedy nie ma różnicy, czy jest to back-office,
front-office czy self-service - wszystko chodzi na przykład na tych samych
webserwisach.
Co nie zmienia faktu, że opisana przez Ciebie sytuacja ma często miejsce.
Trzeba się podłączyć do tego, co jest. I wtedy to, co piszesz niżej (kolejki
MQ, cykliczne przetwarzanie wsadowe i parę jeszcze innych mechanizmów)
często jest rozsądnym kompromisem.
[...]
> Jeżeli proces obsługi użytkownika (interakcja na ekranie) kończy się
> przyjęciem zlecenia transakcji i przekazaniem go do kolejki odrębnego
> procesu, wykonującego transakcje, to użytkownik dowiaduje się tylko o
> przyjęciu zlecenia do wykonania. Dopiero po sprawdzeniu, że stany
> odpowiednich kont zmieniły się, użytkownik wie, że transakcja faktycznie
> została zrealizowana.
> Pomiędzy jednym a drugim może upłynąć dowolnie wiele czasu (np. jeśli z
> jakichś powodów proces drugi nie wykonuje zakolejkowanych transakcji, to
> może to trwać nawet wiele godzin). Jednak jeśli ten proces jest bardzo
> wydajny i jego kolejka jest prawie stale pusta, to użytkownikowi nigdy nie
> udaje się zauważyć opóźnienia - zanim wyświetli stan kont, już transakcja
> zostaje zakończona. Do czasu: przeciążenie systemu wykonującego transakcje
> na bazie spowoduje, że iluzja pryśnie.
>
> Z drugiej strony, jeżeli proces obsługi użytkownika sam wykonuje
> transakcje (w przeciwieństwie do przypadku, kiedy tylko zostawia zlecenie
> w kolejce zleceń do wykonania), to w chwili zakończenia takiego procesu
> zlecenie jest już zawsze zrealizowane (z takim, czy innym wynikiem).
> Innymi słowy, wyświetlenie formatki informującej, że zlecenie się
> zakończyło, następuje dopiero, gdy faktycznie w bazie danych banku stany
> odpowiednich kont zostały zmodyfikowane: *nigdy nie ma* sytuacji, w której
> na poziomie interfejsu użytkownika sygnalizowane jest zakończenie
> operacji, a sam przelew nie został wykonany, bo tkwi w kolejce.
No fajnie. Samą prawdę napisałeś :)
>> Z mojej perspektywy dziwnym jest rozwiązanie hybrydowe a la ING (online w
>> dni robocze, jakiś batch w dni wolne), ale powody pewnie jakieś mieli.
>
> Dziwność - należy do ocen subiektywnych, więc nie polemizuję.
> Jednak tylko na tej podstawie, że podsystem internetowej (interakcyjnej)
> obsługi klienta nie działa całą dobę, można powiedziec jedynie, że jest b.
> niewygodny dla klienta.
>
> Natomiast jeśli przez rozwiązanie hybrydowe rozumieć takie, w którym
> przyjmowanie zleceń (interaktywne) z realizacją transakcji jest połączone
> kolejką, a tę drugą aktywność robi się na systemie zbudowanym z myślą o
> przetwarzaniu wsadowym z ewentualnymi przybudówkami, to takie rozwiązania
> występują w bardzo wielu bankach, nie tylko w ING.
Znowu - prawdę napisałeś.
Ja tylko przypomnę Twoją wcześniejszą wypowiedź, z którą rozpocząłem
polemikę:
> Bo tylko mBank ma system bankowy pracujący rzeczywiście on-line.
> Wszystkie inne banki mają systemy front-end obsługujące dostęp
> internetowy, połaczony kolejką z systemami back-end, wykonującymi
> operacje.
Czy nadal się pod tym podpisujesz? Szczególnie chodzi mi o słowa "tylko" i
"Wszystkie"...
A może zgadzasz się z Ra, że AS/400 to tak kiepsko się integruje online z
systemami samoobsługowymi:
> ironia nie trafiona, co prawda nie tylko mbank pracuje w pełni online
> ale że cześć internentowa jest tylko przybudówką jest chyba oczywiste
> przynajmniej w przypadku as/400 na których działa wiele banków
PS. Proszę, nie próbuj mi udowodnić, że nie znam się na systemach core
banking. Spędziłem trochę czasu pisząc i projektując jeden z nich - od
programowania po projekty wysokiego poziomu. I naprawdę wiem, co ma w środku
i jak działa...
Pozdrawiam,
G.
--
GIT d++ s:+ a->? c++$ U P L+ !E W+ N++ o? K? w O---- M-- V- PS+ PE+++ Y+
PGP t+@ 5- X- !R tv+ b++ DI+++ D+ G+ e+++ h--- y?
* Adres w nagłówku to pułapka *
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
- leć gołombeczku
- PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- Prawdziwy/fałszywy bank
- Velo dał mi bezpłatny debet...
- Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- zloto
- Velo częściowo ugiął się...
Najnowsze wątki
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...
- 2024-10-22 leć gołombeczku
- 2024-10-19 PUE ZUS -- administracyjna nuda...
- 2024-10-15 Prawdziwy/fałszywy bank
- 2024-10-13 Velo dał mi bezpłatny debet...
- 2024-10-07 Karta MasterCard z ALIOR za granicą.
- 2024-10-05 Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-05 Re: Z cyklu oszuści w akcji. ja się nie złapię ale może komuś pomoże
- 2024-10-03 zloto
- 2024-09-23 Velo częściowo ugiął się...