    From: "olob kowalski" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: pytanie
    Date: Fri, 26 Jun 2009 16:46:08 +0000 (UTC)

    Anatol <c...@u...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "olob kowalski" <b...@g...pl> napisał w
    wiadomości

    > Podają banki centralne i pewnie urzędy statystyczne. Dane NBP :
    >
    > http://nbp.pl/statystyka/pieniezna_i_bankowa/dwn/pod
    az_bilansowa.xls

    > Gotówka w obiegu i kasach banków w maju 2009 = 100,8 mld PLN (maj 2008 =
    > 88,1 mld PLN).
    >

    > Anatol

    dzięki
    ale mam pytanko bo "państwo" dodrukowuje pieniądze czyli tworzy inflację to
    po co podawane są inflacje na podstawie wzrostu cen towarów jak przyczyną
    inflacji jest drukowanie pieniędzy przez państwo a nie wzrost cen, wzrost
    cen jest skutkiem drukowania ale nie przyczyną przecież łatwiej jest rządowi
    żeby zadzwonił do NBP i zapytał się ile kasy dodrukowali i na podstawie tego
    wyliczył inflację
    bo tak patrzę na dane ze strony którą podałeś
    i porównuję
    styczeń 2009 - styczeń 2008 = 97,5mld-82,5mld=15mld
    skoro tak to 15mld dodrukowane na przestrzeni roku 2008 daje inflację około
    15% a to że ceny poszły inaczej lub są różne metodologie obliczania inflacji
    na podstawie cen to znaczy że rząd okłamuje społeczeństwo