    From: Jacek <k...@n...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: token w bankach
    Date: Sat, 05 Nov 2005 14:24:12 +0100

    On Sat, 5 Nov 2005 11:45:58 +0000 (UTC), Jacek Osiecki
    <j...@c...pl> wrote:

> [...]
    >Token bez pinu (czyli "secure"RSA) daje tylko tyle co lista haseł
    >jednorazowych bez zdrapki. Każdy może go użyć, jak już tylko innymi metodami
    >poznał hasła dostępu do konta internetowego ofiary.
    >
    >Przy tokenie klawiaturkowym można nawet podmienić ofierze komputer, logować
    >wszystko co się da - a i tak bez PINu do tokena nic nie zdziałasz...
    >
    >Po prostu bezpieczeństwo zwiększone dzięki użyciu niezależnego komponentu.
    >To tak samo jak pomysł "bezpiecznych" kart z kluczem, do których PIN
    >wpisujemy z klawiatury komputera - czyli można go chamsko przeczytać

    Jestem gotów się zgodzić w jednym przypadku: ktoś ukradł Ci token i(!)
    przechwycił PIN. W pozostałych przypadkach oba sposoby
    *uwierzytelniania* są równoważne - znajomość PINu bez posiadania
    tokena nic nie daje. Nb serwer SecureID blokuje token w przypadku
    próby zgadywania PINów.

    >Wspominałem już kilka razy na tej grupie: dopiero gdy zamiast nic nie
    >mówiącego "hashu transakcji" na tokenie trzeba będzie wklepać np. 8
    >ostatnich cyfr konta na które przelewamy pieniądze, atak "man in the middle"
    >będzie nieskuteczny. Czyli np. rozwiązanie które było w Pekao24 nie było na
    >taki atak odporne.

    Nie znam rozwiązania o którym wspominasz, ale hash transakcji powinien
    (jak podpis cyfrowy) obejmować komplet danych (co najmniej numery kont
    i kwotę). Tutaj jednak tylko teoretyzuję, bo w żadnym z banków, w
    których mam konta, nie ma takich zabezpieczeń.

    >W Twoim Pekao24 w najgorszym wypadku ktoś przeleje wszystkie Twoje pieniądze
    >na konto gazowni albo koleżanki... W Citi zrobi co zechce.

    Zapomniałeś o przelewach do Urzędu Skarbowego. Jak ktoś Ci przeleje
    tam pieniądze, to nie dostaniesz ich z powrotem, nawet gdybyś opłacił
    podatki do końca życia ;-)

    Pozdrawiam,

    Jacek