    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zmiana waluty z euro na chf
    Date: 30 May 2003 16:14:43 +0200

    > nie za bardzo rozumiem twojej wypowiedzi - co ona ma na celu ?:)
    > kwota kredytu zwiększy się i ... i będziesz miał oprocentowanie niższe o
    > połowę
    > czyli całkowita kwota zadłużenia - kapitał + odsetki będzie niższa w CHF niż
    > przy EURO
    > gdyby nie wymienione przez mnie dwa inne czynniki (zmienność oprocentowania
    > oraz wartości CHF/EUR) to sam zastanawiałbym się nad taką zamianą

    Moja wypowiedz była uściśleniem pierwszej części Twojej. Pokazałem dokładnie o
    jaki procent wzrasta kredyt po przewalutowaniu; to są oczywiście straty.
    Pózniej wystepuje proces odrabiania strat. Zakładając równe raty kapitałowe
    przyblizony wzór na łączne odsetki ma postac

    K*e*t/2,

    gdzie
    K - kapitał
    t - liczba lat
    e - oprocentowanie (w ułamku)

    Stąd łącznie do spłaty przed przewalutowaniem (w PLN)

    (1) K + K*e[EURO]*t/2

    Po przewalutowaniu

    (2) w*K +w*K*e[CHF]*t/2

    gdzie
    K - kapitał przed przewalutowaniem w PLN
    w - wrost kapitału z tytułu przewalutowania (np. w= 1,04 gdy zerowa prowizja za
    przewalutowanie, gdy nie zerowa, np 2%, to w = 1,04+0,02=1,06)
    e[EURO] - oprocentowanie kredytu w EURO (w ułamku)
    e[CHF] - oprocentowanie kredytu w CHF (w ułamku)

    Zakładając
    (a) - stałość oprocentowania
    (b) - stałość kursów sprzedaży obu walut
    przez porównanie (1) z (2) łatwo wyznaczyc czy operacja sie opłaca.

    PUŁAPKI:
    (a) relacje pomiędzy oprocentowaniem w EURO i CHF moga sie zmieniać (to jest
    Twoja uwaga)
    (b) relacje pomiędzy kursami sprzedazy obu walut moga sie zmieniac (o tym nie
    wspominałeś a jest to bardzo istotny czynnik).

    Pozdrowienia Tensor1.

    PS Przepraszam, za tak łopatologiczne wywody, ale mogą to czytać ludzie, którzy
    nie mają żadnej wiedzy w poruszanym temacie.