    From: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: zyski kapitalowe a surowce
    Date: Mon, 29 Mar 2010 11:10:36 +0200

    Użytkownik "ViRuS" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:honfju$6j4$1@inews.gazeta.pl...
    > Jak to jest z zyskami kapitalowymi na surowcach? Jesli załóżmy kupilem
    > kiedyś trochę złota po cenie 1000zł/uncje a teraz chce sprzedać za 3000zł/
    > uncje to musze placic jakies podatki od zysków? CO jesli nie mam zadnych
    > dowodów zakupu?
    >
    > Pozdr,L.

    Kupiłeś fizycznie w sztabkach/monetach? Jeśli fizycznie, to rozliczenie
    powinno być zgodne z ogólnymi zasadami opodatkowania i wlicza się w dochód z
    pracy (podatek progresywny). Tak samo jest, gdybyś kupował waluty w kantorze
    i sprzedawał po wyższych cenach.
    Ale wiadomo, że jak się to robi fizycznie i do tego anonimowo (np. w
    kantorze nikt o nazwisko nie pyta), to nie ma szans na sprawdzenie takiej
    osoby czy powinna zapłacić podatek czy nie.
    Jeśli jednak złoto kupiłeś i jesteś gdzieś zarejestrowany pod nazwiskiem, to
    wtedy lepiej zapytać US co zrobić, ale na 99% zapłacisz podatek od zysku
    (gorzej jeśli nie masz dowodu zakupu, bo wtedy mogą Ci naliczyć cenę zakupu
    = 0zł i zapłacisz podatek nie od dochodu, ale od przychodu ze zbycia).
    Jeśli złoto kupiłes jako instrument finansowy, to wtedy rozlicz to jak
    zwykłe pochodne.
    Dombrek