  • 1. Data: 2008-12-09 20:54:58
    Temat: Rekomendacje KNF a kredyt za granicą
    Od: t...@o...pl

    Witam,
    Komisja nadzoru finansowego (KNF) wprowadza coraz to nowe rekomendacje
    skutkujące ograniczeniem dostępu do kredytów hipotecznych na naszym
    rynku bankowym - a to absurdalnie wysoki wkład własny, a to mniejsza
    niż jeszcze niedawno wartość kredytu w stosunku do wartości
    nieruchomości, a to praktyczne zablokowanie dostępu do kredytu we
    frankach, a to kwota raty nie może być większa niż połowa miesięcznego
    wynagrodzenia.
    W rezultacie uzyskanie kredytu na mieszkanie na przykład w Warszawie
    jest dla młodych ludzi startujących w dorosłe, samodzielne życie w
    praktyce niemożliwe.

    Czy my jako klienci, żyjący i zarabiający w Polsce jesteśmy skazani na
    drogi kredyt udzielany w polskim systemie bankowym? Czemu nie
    skorzystać z kredytu udzielonego np. w Szwajcarii gdzie wartość stopy
    bazowej to 1%? Ma ktoś jakieś doświadczenia? Czy w ogóle możliwe?
    Rozważam nawet przelewanie wynagrodzenia na rachunek w banku
    zagranicznym jeśli zaszłaby taka potrzeba.
    Proszę o wskazówki - nie chcę płacić zwiększonych prowizji za
    przyznanie kredytu, wyższej marży na kredycie, lichwiarskich spreadów
    tylko dlatego, że KNF obudził się i "ratuje" polski system bankowy
    przed recesją (tak naprawdę sam ją powoduje).

  • 2. Data: 2008-12-09 22:35:33
    Temat: Re: Rekomendacje KNF a kredyt za granicą
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 9 Dec 2008 12:54:58 -0800 (PST), t...@o...pl wrote:

    >W rezultacie uzyskanie kredytu na mieszkanie na przykład w Warszawie
    >jest dla młodych ludzi startujących w dorosłe, samodzielne życie w
    >praktyce niemożliwe.

    W dalszej perspektywie utrata mieszkania i konieczność spłacania
    pokaźnego zadłużenia też jest niemożliwa.

> [...]

    >skorzystać z kredytu udzielonego np. w Szwajcarii gdzie wartość stopy
    >bazowej to 1%? Ma ktoś jakieś doświadczenia? Czy w ogóle możliwe?

    Możliwe. Tylko dla Ciebie nie bedzie to 1%.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 3. Data: 2008-12-10 16:44:56
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Przy mnie w BOŚ młode małżeństwo brało kredyt na 100% kwoty z wyceny mieszkania
    operatem szacunkowym (wyższej od kwoty zapłaty na umowie kupna), oczywiście w zł.

    -----

  • 4. Data: 2008-12-10 19:08:35
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...pl>

    Dnia Tue, 9 Dec 2008 12:54:58 -0800 (PST), t...@o...pl wklepał(-a):

> [...]
    >Rozważam nawet przelewanie wynagrodzenia na rachunek w banku
    >zagranicznym jeśli zaszłaby taka potrzeba.

    Podstawowym problemem jest chyba zabezpieczenie kredytu, skoro bank i
    nieruchomość są w różnych krajach. Skąd niby taki bank szwajcarski ma wiedzieć
    czy mieszkanie dajmy na to w Olsztynie jest warte tyle ile ty twierdzisz? No i
    kwestie formalne - możliwość i koszt dochodzenia przez bank roszczeń w przypadku
    niespłacania kredytu.

    --
    Sławomir Szyszło

  • 5. Data: 2008-12-10 22:39:31
    Od: t...@o...pl

    On 10 Gru, 20:08, Sławomir Szyszło <s...@C...pl> wrote:
    > Podstawowym problemem jest chyba zabezpieczenie kredytu, skoro bank i
    > nieruchomość są w różnych krajach.

    To jest ciekawy wątek. Niedawno głośno było o inwestorach prywatnych z
    wysp, który zainwestowali dwa-cztery lata temu spekulacyjnie w
    nieruchomości w Polsce i rok temu zaczęli realizować zyski (wcześniej
    ten sam numer robili przy akcesji Hiszpanii do UE, teraz przenoszą się
    do Bułgarii).
    Na jakich zasadach Ci ludzie dostali finansowanie na nieruchomości
    nabywane w Polsce? Część mogła wykorzystać środki własne korzystając z
    dźwigni jaką daje wartość nabywcza funta. Ale część z pewnością
    posługiwała się kredytem. Tutaj potrzebny jest produkt bankowy
    dostosowany do takiej sytuacji i jestem przekonany, że ich banki z
    dłuższym doświadczeniem w branży od naszych mają dostępne coś
    odpowiedniego. Zabezpieczeniem nieruchomości w Polsce mogły być
    nieruchomości na wyspach i w uproszczeniu mówiąc "dobra historia
    kredytowa" i zdolność kredytowa na wyspach.
    Na podstawie tego można się domyślać, że na początek aby dostać kredyt
    za granicą trzeba tam uzyskiwać przychody oraz posiadać na tamtym
    rynku jakąś historię kredytową.
    Czy w ramach UE można np. w Niemczech lub UK otworzyć rachunek bankowy
    i go zasilać regularnie i w ten sposób budować sobie historię bankową
    na tamtym rynku? Były to jakiś krok do budowy "pozycji" na tamtym
    rynku.
    Kwestia czy polskie regulacje nie zabraniają trzymania pieniędzy w
    obcym państwie - coś mi się przypomina o nielegalnych kontach w
    Szwajcarii polskiej lewicy.

  • 6. Data: 2008-12-11 04:54:55
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    <t...@o...pl> wrote in message
    e.googlegroups.com...

> [...]
    > i go zasilać regularnie i w ten sposób budować sobie historię bankową
    > na tamtym rynku? Były to jakiś krok do budowy "pozycji" na tamtym

    Można (da się), sam tak mam w PL i UK, zastanawiam się nad rozszerzeniem na
    dalsze kraje.

    > Kwestia czy polskie regulacje nie zabraniają trzymania pieniędzy w
    > obcym państwie - coś mi się przypomina o nielegalnych kontach w
    > Szwajcarii polskiej lewicy.

    Osobom indywidualnym wolno było zawsze, tylko trzeba było zgłaszać takie
    konta do NBP. Ponoć już nie trzeba - politycy się zatroszczyli.

    k.