  • 1. Data: 2006-11-08 13:51:48
    Temat: Weksel bankowy
    Od: Kajetana_Kinga aka Słowotok <k...@g...pl>

    Witam,

    biorę kredyt hipoteczny w jednym z banków. Do podpisania aktu notarialnego mam
    jeszcze chwilę czasu, natomiast spotkałam się z dość dziwną dla mnie sytuacją.
    Bank w postaci doradcy poprosił mnie o nabycie w dowolnym banku weksla bankowego
    za kwotę 10, 50 lub 100 zł, podpiszę go jako jedno z zabezpieczeń. Prośbę swoją
    motywował tym, że generalnie weksli brak, bo jest zmiana layoutu weksla i ciężko
    je dostać. Bez weksla będę musiała przejechać się do urzędu gminy po
    potwierdzenie (nie pamiętam już czego ono dotyczyło), ale wolalabym tego
    uniknąć.
    Mam pytanie: czy bank może tego ode mnie wymagać? Albo weksel albo
    zaświadczenie, czy nie jest to w gestii banku aby zdobyć weksel?
    Pytałam również znajomej, która pracuje w innym dużym banku - też mają problem z
    wekslami.
    Czy wiecie może gdzie go można na 100% kupić? Piszę z Warszawy

  • 2. Data: 2006-11-08 14:07:35
    Temat: Re: Weksel bankowy
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Kajetana_Kinga aka Słowotok wrote:
    [...]

    > Czy wiecie może gdzie go można na 100% kupić? Piszę z Warszawy

    Kup odpowiednie znaczki skarbowe i po prostu wypisz ten weksel sama.
    KJ

  • 3. Data: 2006-11-08 14:18:18
    Od: RobertS <r...@x...pl>

> [...]
    > problem z wekslami.
    > Czy wiecie może gdzie go można na 100% kupić? Piszę z Warszawy

    weksel moze byc traktowany przez bank jako dodatkowe zabezpieczenie...
    oczywiscie mozna nabyc gotowe formularze weksli, ale rownie dobrze
    mozesz wyrwac kartke z zeszytu i wypisac weksel, zapoznaj sie
    z prawem wekslowym z 1936 roku - tam masz wszystko napisane jak weksel
    powinien wygladac, jakie sa jego cechy i jakie elementu MUSI zawierac,
    aby to co przygotujesz bylo wekslem

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 4. Data: 2006-11-08 14:42:43
    Od: Kajetana_Kinga aka Słowotok <k...@g...pl>

    Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > powinien wygladac, jakie sa jego cechy i jakie elementu MUSI zawierac, aby to

    Tak dokładnie, tylko taki weksel nie_bankowy muszę wtedy opłacić w urzędzie
    gminy właściwym dla nabywanej nieruchomości. I tego właśnie chciałabym uniknąć
    (nie chodzi o kwotę tylko o to, że urząd gminy jest czynny w godzinach mojej
    pracy), dlatego szukam weksla wydanego przez bank.

  • 5. Data: 2006-11-08 14:52:53
    Od: Karol S <k...@z...pl>

> [...]

    > czynny w godzinach mojej pracy), dlatego szukam weksla wydanego przez bank.

    Opłata za weksel to koszt znaczka skarbowego. Nieważne czy weksel jest
    na ładnym druczku, czy napisany odręcznie, cena jest taka sama. Kupujesz
    znaczek skarbowy i już.

    A w ogóle co ma weksel do nieruchomości? Weksel to papier wartościowy,
    podobnie jak banknot, może stanowić zabezpieczenie nieruchomości ale
    również może być zastosowany do wielu innych celów. Nie rozumiem po co
    tutaj urząd gminy właściwy dla nabywanej nieruchomości.

    Karol

  • 6. Data: 2006-11-08 15:15:35
    Od: Kajetana_Kinga aka Słowotok <k...@g...pl>

    Użytkownik "Karol S" <k...@z...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > może być zastosowany do wielu innych celów. Nie rozumiem po co tutaj urząd
    > gminy właściwy dla nabywanej nieruchomości.

    Tak dokładnie jest - też nie wiem, po co weksel i po co potwierdzenie, ale
    spytam. Umowę kredytową podpisuję jutro.

  • 7. Data: 2006-11-08 17:58:27
    Od: "_Mark_" <s...@o...pl>

    Kajetana_Kinga aka Słowotok wrote:

    > chciałabym uniknąć (nie chodzi o kwotę tylko o to, że urząd gminy
    > jest czynny w godzinach mojej pracy), dlatego szukam weksla wydanego
    > przez bank.

    W kasach PKO BP, ale tylko te droższe blankiety za 100. Te za 10 zł już
    "wyszły" ;( Może są jeszcze w oddziałach w "terenie"

    pzdr

  • 8. Data: 2006-11-08 18:28:22
    Od: "_Mark_" <s...@o...pl>

    Kamil Jońca wrote:
    > Kajetana_Kinga aka Słowotok wrote:
    > [...]
    >
    > Kup odpowiednie znaczki skarbowe i po prostu wypisz ten weksel sama.
    > KJ

    Do 5 zł dla sumy wekslowej nie przekraczającej - 5.000 zł :(
    w pozostałych przypadkach - gotówką lub bezgotówkowo na rachunek bankowy
    właściwego urzędu gminy (miasta), przy czym pracownik urzędu gminy
    (miasta) zamieszcza na odwrotnej stronie weksla adnotację o zapłacie
    opłaty skarbowej.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2000/1176.htm

    pzdr

  • 9. Data: 2006-11-08 18:32:31
    Od: "Marian7" <m...@w...pl>

> [...]
    > zaświadczenie, czy nie jest to w gestii banku aby zdobyć weksel?
    > Pytałam również znajomej, która pracuje w innym dużym banku - też mają

    Weksle przy kredytach hipotecznych związane sa najczęściej z zabezpieczeniem
    tzw. okresu przejściowego, czyli czasu kiedy hipoteka jest jeszcze
    niewpisana (nieprawomocna) - odpowiadają najczęściej kwocie kredytu. Później
    jest zwalniany i zwracany Kredytobiorcy, lub niszczony komisjnie.
    Z nabyciem blankietów urzędowych weksli może być powoli problem, gdyż od
    jakiegoś czasu ich produkcja została zaprzestana.
    Jeżeli chodzi o "druk" to rzeczywiście według prawa wekslowego można go
    "sporządzić" samemu, choć banki dają juz przygotowane. Weksel taki musi być
    doskarbiony w Urzędzie Miasta lub Gminy i z tego co mi wiadomo to musi być
    to Urząd właściwy miejscu zamieszkania.
    Doskarbienie weksla znaczkami skarbowymi może być tylko do 5 zł (
    zabezpieczenie 5 tyś zł).

    pzdr

    Marian7

  • 10. Data: 2006-11-08 18:40:46
    Od: "_Mark_" <s...@o...pl>

    RobertS wrote:

> [...]
    > z prawem wekslowym z 1936 roku - tam masz wszystko napisane jak weksel
    > powinien wygladac, jakie sa jego cechy i jakie elementu MUSI zawierac,

    Do tego prawa każda następna Rzeczpospolita MUSIAŁA przecież coś dodać
    od siebie! I wyszło, co wyszło ;)

    pzdr