  • 31. Data: 2009-02-17 08:14:09
    Temat: Re: Odp: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "Sławomir Mateuszczyk" <s...@g...ZAMIEN.lp> napisał w
    wiadomości news:gncsfb$bcu$1@inews.gazeta.pl...

    > zasadzie powinnaś się cieszyć, że chcą wypłacić aż 133 tys. zł,

    Ależ nie chcą :( Chcą wypłacić 178 000 zł, ALE po doinwestowaniu budowy.
    Gdybym w ciągu tych 2 tygodni użerki miała choć cień nadziei, że bank bez
    mrugnięcia oka przyzna mi owe 133 tys. (przy czym zindeksuje to nowej kwoty
    CHF, a więc 45 tys.) to w ogóle nie byłoby problemu.

    > Przyznam, że ja w Twojej sytuacji bym walczył o wypłatę tych 133 tys. zł,
    > wiedząc, że do spłaty będzie o 15 tys. CHF mniej. Musisz tylko poprawić we
    > wniosku o wypłatę II transzy to miejsce, z którego wynika, że do
    > zakończenia budowy potrzebujesz 178 tys. zł.

    Sęk w tym, że we wniosku o wypłatę II transzy nie podawałam żadnej kwoty.
    Wyliczał ją sam analityk. My w dyspozycji napisaliśmy tylko zgodnie ze
    wskazówkami pracownicy banku "kwota wypłaty w PLN = całość kwoty kredytu",
    "tytuł płatności = druga transza", bo tak należało to określić. Nie mam
    żadnego wpływu na to, by zmieniać treść dyspozycji.

    > To może być np. kosztorys prac pozostałych do zrobienia czy coś w tym
    > stylu. Gdzieś ta kwota się pojawiła i to ona jest problemem.

    A owszem, pojawiła się jako przeliczenie wartości 60 000 CHF po nowym
    kursie.

    > Jeśli w tym samym miejscu wpiszesz 133 tys. zł to kasę dostaniesz.

    Ja wyżej :)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 32. Data: 2009-02-17 08:14:55
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał

    > Wlasnie.

    Ale CO właśnie? :)
    Oznacza to, że mam kredyt przyznany na 152000 CHF z wypłaconą transzą 92000
    CHF.

    > No i tak przeciez jest.

    Umowa jest jedna, więc nie są to dwa oddzielne kredyty :)

    > Przeczytalbym ja raczej uwaznie.

    Dziękuję za troskę, ale czytałam ją NAPRAWDĘ uważnie.
    Łącznie z regulaminem (uprzedzając pytanie ;-)

    > Nie. Chwilowo wzielas kredyt tylko na 92 kCHF.

    Transzę kredytu.

    > Moze lepiej pojdz do banku, powiedz ze chetnie tak zrobisz (np. na
    > pismie), i sprawdzimy :-)

    Sądzisz, że decyzja banku przyszła do mnie telepatycznie? ;-) Rozmawiałam
    wczoraj wstępnie z dyrektorem oddziału i nie padła tego typu propozycja.
    Ergo - bank nie jest zainteresowany takim rozwiązaniem. Dlaczego? Ano
    dlatego, że oczekuje spłaty 152 000 CHF, a nie 338 000 PLN.

    > I w oddziale tez tak to rozumieja?

    Nie, sama to sobie wymyśliłam ;-)
    Pal licho oddział, bo to tylko pośrednicy. To decyzja analityka z centrali.
    Największy szkopuł, że nie ma oczywiście żadnej możliwości bezpośredniej z
    nim rozmowy. Wszystko odbywa się za pośrednictwem oddziału.

    > Przyznaje ze od dluzszego czasu poziom przygotowania pracownikow w ich
    > oddzialach mocno spadl. Tak to jest jak sie placi tyle co lekarzom albo
    > innym nauczycielom. Zadzwonilbym do partyline raczej.

    Na partyline? Tam to już w ogóle siedzą skończone matołki, które są w stanie
    podać jedynie kurs waluty z danego dnia, a i to niekoniecznie ten, który
    chcemy ;-) W sprawach konkretnych i trudnych zawsze standardowo odsyłają do
    oddziału (w ich języku "proszę pytać bezpośrednio u opiekuna klienta"; dobre
    sobie - opiekun klienta ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 33. Data: 2009-02-17 08:19:36
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    emka pisze:
    > 35% refinansowanie poniesionych kosztów własnych
    > 65% budowa domu metodą gospodarczą
    > Czyli przed podpisaniem umowy mieliśmy ze środków własnych taki stan domu, że bank
    to uznał za 35% całości kosztów i refinansował nam te koszty częścią kredytu. Nie
    wiem więc czy to się liczy jako wkład własny, czy nie.
    IMHO bank powinien wypłacić pełną kwotę transzy. Skoro miałaś 35% wkład
    własny to wartość nieruchomości przewyższa kwotę kredytu nawet przy
    obecnym kursie CHF. W umowie masz kredyt na określoną ilość CHF a nie
    PLN. Tak więc bank w tym momencie nie dotrzymuje zapisów umowy, gdyż
    obniża wam wartość udzielonego wcześniej kredytu na co ty nie wyrażasz
    zgody. Na pewno ustanowiona jest też hipoteka, gdzie podana jest ilość
    CHF i co - teraz ty na własny koszt masz zmieniać hipoteki bo bank (nie
    po raz pierwszy) nie dorósł do bankowości?

    W najgorszym wypadku wziąłbym co dają a następnie do prawnika walczyć o
    resztę + odsetki ustawowe...

  • 34. Data: 2009-02-17 08:34:21
    Od: Tomasz <t...@n...pl>

    Radek Wroclawski pisze:
    > emka pisze:
    [...]
    > W najgorszym wypadku wziąłbym co dają a następnie do prawnika walczyć o
    > resztę + odsetki ustawowe...

    nienieninie... nie powinienes sugerowac ze 'wez co daja' bo to jest
    zwiazane z podpisaniem papierka... a potem taki papierek moze byc ciezko
    odkrecic.

    Emka, zastanow sie prosze czy warto oszczedzac (kilkaset pln?) na
    poradzie prawnika, ktory jest gotow sporzadzic opinie na temat umowy i
    podpierajac sie paragrafami napisac odpowiedz na to co bank ci
    proponuje, w kontekscie kwoty o ktora sie boksujesz z bankiem.

    IMHO nie warto. Szczegolnie jesli tak jak piszesz bank kombinuje jakby
    ci tu wyplacic mniej kasy niz wynika z umowy.

    --
    Tomasz

  • 35. Data: 2009-02-17 08:36:26
    Od: Tomasz <t...@n...pl>

    Tomasz pisze:
    > [...]

    PS. obawiam sie tez ze nikt bez dokladnej i wnikliwej analizy twojej
    konkretnej umowy, pisma z banku i generalnie calej sytuacji, nic ci
    naprawde rozsadnego nie poradzi... a wklejanie jej tutaj tez nie wydaje
    sie byc sensowne ;)

  • 36. Data: 2009-02-17 09:03:33
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "Tomasz" <t...@n...pl> napisał w wiadomości

    > nienieninie... nie powinienes sugerowac ze 'wez co daja' bo to jest
    > zwiazane z podpisaniem papierka... a potem taki papierek moze byc ciezko
    > odkrecic.

    Tego się właśnie obawiam, że potem może być już po ptakach.

> [...]
    > IMHO nie warto. Szczegolnie jesli tak jak piszesz bank kombinuje jakby
    > ci tu wyplacic mniej kasy niz wynika z umowy.

    Jestem coraz bardziej zdecydowana na poradę prawnika. Pytanie tylko (bo tu
    jestem totalnym laikiem) - czy można zgłosić się do jakiejkolwiek kancelarii
    prawnej czy są jakieś specjalizujące się w prawie bankowym? Nigdy wcześniej
    nie korzystałam z takich porad, więc nawet nie wiem, gdzie uderzyć. Przy
    okazji - może ktoś zna jakąś sensowną kancelarię w Gdyni (ew. Sopocie,
    ostatecznie w Gdańsku).

    Pozdrawiam i dziękuję za wsparcie :)
    Emka

  • 37. Data: 2009-02-17 09:52:31
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Tomasz pisze:
    > nienieninie... nie powinienes sugerowac ze 'wez co daja' bo to jest
    > zwiazane z podpisaniem papierka...
    miałem na myśli podpisanie wniosku o wypłatę transzy. Na pewno nie
    możesz się zgodzić na jakiekolwiek zmiany umowy...

  • 38. Data: 2009-02-17 14:45:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Emka" <e...@o...eu> writes:

    > Ale CO właśnie? :)
    > Oznacza to, że mam kredyt przyznany na 152000 CHF z wypłaconą transzą
    > 92000 CHF.

    No i WLASNIE o to chodzi :-)

    > Umowa jest jedna, więc nie są to dwa oddzielne kredyty :)

    Ale dla arytmetyki nie ma to znaczenia.

    > Transzę kredytu.

    Gra slow. Faktem jest, ze do splaty pozostaje kapital wynikajacy
    z 92 kCHF oraz odsetki rowniez wynikajace z 92 kCHF.

    > Sądzisz, że decyzja banku przyszła do mnie telepatycznie? ;-) Rozmawiałam
    > wczoraj wstępnie z dyrektorem oddziału i nie padła tego typu
    > propozycja.

    To raczej kwestia interpretacji. Trzeba bylo zrobic "by padla".

    > Ergo - bank nie jest zainteresowany takim rozwiązaniem. Dlaczego? Ano
    > dlatego, że oczekuje spłaty 152 000 CHF, a nie 338 000 PLN.

    No jaaasne, jak nie wyplaci drugiej transzy to tez oczekuje 152 kCHF,
    zreszta w gruncie rzeczy nie musialby w ogole wyplacac zadnej transzy,
    a w zwiazku z katastrofalnym pogorszeniem sie sytuacji dluznika (to by
    chyba mozna bylo tak okreslic) od razu postawilby kredyt w stan
    gwaltownej wymagalnosci, i od razu po BTE itd.

    Super biznes dla banku, nie?

    > Nie, sama to sobie wymyśliłam ;-)

    Tak naprawde, to od poczatku jest to dla mnie oczywiste.

    > Pal licho oddział, bo to tylko pośrednicy. To decyzja analityka z centrali.
    > Największy szkopuł, że nie ma oczywiście żadnej możliwości bezpośredniej z
    > nim rozmowy. Wszystko odbywa się za pośrednictwem oddziału.

    Obawiam sie ze problem lezy w umiejetnosci pisania i/lub czytania (przez
    obie strony). Dlatego zamiast walczyc z wiatrakami napisz to pismo, ze
    chcesz wziac 45 kCHF (czy ile to tam jest) i ze tyle jest potrzebne i po
    klopocie. Tak w ogole to zadne specjalne pismo nie powinno byc
    potrzebne, ale w przypadku problemow ze zrozumieniem siebie nawzajem
    to jedna z latwiejszych drog.

    Tylko ja bym sie z tym pospieszyl, bo jesli bank naprawde zacznie z tym
    kredytem kombinowac, to moze wyjsc jakis brak zdolnosci na ta druga
    transze itp. (w koncu obciazenia w zlotowkach wzrosly wraz ze wzrostem
    kursu).

> [...]
    > oddziału (w ich języku "proszę pytać bezpośrednio u opiekuna klienta"; dobre

    Eee tam. Chyba ze te konkretne i trudne sprawy wymagaja fizycznego
    kontaktu z klientem, wtedy raczej trudno to sobie inaczej wyobrazic,
    Millennium wizyt domowych chyba nie praktykuje.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 39. Data: 2009-02-17 15:19:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Radek Wroclawski <r...@n...pl> writes:

    > IMHO bank powinien wypłacić pełną kwotę transzy. Skoro miałaś 35%
    > wkład własny to wartość nieruchomości przewyższa kwotę kredytu nawet
    > przy obecnym kursie CHF.

    Gdzie tu widzisz wklad wlasny, przeciez zostal zrefinansowany przez
    bank.

    Bank moze i powinien wyplacic pelna kwote. Ale czy to jest sensowne dla
    klienta? Slabo to widze.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 40. Data: 2009-02-17 15:57:03
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    Krzysztof Halasa pisze:
    > Radek Wroclawski <r...@n...pl> writes:

    [...]
    > Bank moze i powinien wyplacic pelna kwote. Ale czy to jest sensowne dla
    > klienta? Slabo to widze.

    dlaczego slabo? Wyplaca po wysokim kursie, odklada na lokate/wyposaza
    mieszkanie, potem zlotowka rosnie :) (bo kiedys musi) i sobie klient splaca.

    Poza tym zawsze lepiej miec jakis bufor na nieprzewidziane sytuacje niz
    nie miec... wyobraz sobie ze bierzesz nieco wiecej kredytu, rata jest
    minimalnie wyzsza a ty masz balon na pol roku splat. Zupelnie inaczej
    sie wtedy mysli o ew. zmianie pracy (nawet naglej) niz nie majac zadnego
    zapasu na czarna godzine.

    a poza tym umowa jest umowa. Jak sie kiedys klient nie zabezpieczyl
    przed spadkiem kursu to plakal przy rozliczeniu faktury za
    mieszkanie/dom... dlatego teraz ma znowu plakac klient jak bank nie
    pomyslal o swoim bezpieczenstwie?

    --
    Tomasz